Swastakan Sahaja Mahkamah Malaysia?


Ada satu peribahasa Melayu yang berbunyi “Harapkan Pagar, Pagar Makan Padi”. Saya tahu ramai yang mengerti makna disebalik peribahasa tersebut. Bagi mana-mana pihak yang tidak mengetahui makna peribahasa tersebut, sila rujuk di Dewan Bahasa dan Pustaka.

Semakin hari semakin banyak kes berkaitan dengan undang-undang dapat dilihat berlaku di Malaysia. Selain dari Kanun Keseksaan yang selalu kita dengar di media elektronik, kita juga berkesempatan mendengar mengenai Seksyen 73 dan Sekysen 8 Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Selama ini, kalau kita ingin tahu bagaimana undang-undang dilaksanakan, kita boleh menonton beberapa siri televisyen seperti LA LAW, Law & Orders dan beberapa siri komedi murahan yang membicarakan mengenai undang-undang. Kita juga boleh menonton filem Hindustan atau Tamil yang selalunya akan membicarakan permasalan undang-undang.

Kini kita juga boleh menonton beberapa siri undang-undang yang boleh diklasifikasikan lebih rendah mutunya daripada filem Hindustan atau Tamil hanya dengan melihat perjalanan kes berkaitan yang dijalankan di Mahkamah Malaysia. Bukan tujuan tulisan saya ini untuk menghina atau merendahkan martabat hakim-hakim dan pegawai undang-undang dengan penulisan ini.

READ MORE HERE



Comments
Loading...