Kira-kira 60 peratus di pondok panas PAS


(Hrkh) – Beberapa petugas yang diminta pandangan mereka rata-rata menyatakan jumlah pengundi yang datang menyemak nama mereka dalam senarai pengundi yang disediakan di pondok panas PAS lebih banyak dari jumlah yang datang ke pondok panas Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu.

Salah seorang dari mereka menyatakan jumlah pengundi yang datang ke pondok panas PAS hampir tiga kali ganda lebih banyak dari jumlah yang datang ke pondok panas BN.

Wartawan Harakah, Mohd Rashidi Hassan menggangarkan jumlah pengundi yang datang ke pondok panas PAS hampir dua kali ganda lebih banyak dari jumlah yang datang ke pondok panas BN.

Pengarang Siasah, Zulkifli Sulong pula menganggarkan lebih kurang 60 peratus pengundi datang menyemak nama mereka dalam senarai yang disediakan di pondok panas PAS.

Seorang pengundi dari dari Pantai Chendering, Azman Mat Yunus juga menyatakan jumlah pengundi yang datang ke pondok panas PAS lebih banyak dari jumlah yang datang ke pondok panas BN.

Mengulas kecenderungan pengundi itu, beliau berkata, "orang kampung tak rajin berbohong bab mengundi ni. Kalau mereka suka dan nak undi PAS, mereka akan pergi ke pondok panas PAS".

Tetapi, perkara yang paling ketara kepada Azman ialah sokongan pengundi Cina kepada calon PAS.

"Dah berapa kali pilihan raya dah, tak pernah macam ni," kata beliau.

Pegawai Urusetia Parlimen PAS, Wan Johari Wan Omar memberitahu, beliau berjumpa dengan dua orang pengundi Cina yang pulang dari Singapura, di mana mereka tinggal dan berkerja, semata-mata untuk mengundi calon PAS.

"Sebelum ni, mereka mengaku mereka mengundi BN," katanya.



Comments
Loading...