Analisa Politik Tempoyak


Analisa Kejatuhan Kerajaan Pakatan Perak
Kealpaan Pakatan dan Campurtangan Istana

[Bahagian Pertama dari dua siri]

SEMUANYA seolah berlaku dalam mimpi saja, sekelip mata. Itulah yang dirasakan nasib yang diterima oleh kerajaan Pakatan Rakyat di Perak. Tetapi sebenarnya perancangan untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan itu dirancang sejak berbulan lalu. Kerana kesibukan kerajaan Pakatan menyusun dan mengaturkan pentadbiran (termasuk membeli Camry baru) menyebabkan mereka tidak terhidu perancangan itu. Ia berlaku seperti api dalam sekam.

Pihak BN, khas Umno yang aib dan merasakan muka mereka ditampal najis babi dengan kekalahan dalam pilihan raya umum lalu tidak mendiamkan diri. Mereka terus berusaha dan berusaha dengan mengeksplotasikan apa juga keadaan untuk menjantuhkan kerajaan Pakatan itu. Rakyat bawahan digerakan dengan dakyah-dakyah yang menakutkan dan diberikan gambaran masa depan mereka gelap di bawah kerajaan Pakatan.

Percaturan politik dalaman di Perak iaini perebutan untuk menguasai Umno Perak juga menjadi pemancu kepada projek menjatuhkan kerajaan Pakatan itu. Di mana mereka yang bernafsu untuk menguasai tampuk kekuasaan Umno Perak menjadikan projek itu sebagai menguji keupayaan kepimpinan dan kecerdikan mereka.

Bermula dengan serangan kepada kelemahan peribadi Mohamad Nizar Jamaluddin selaku Menteri Besar semasa sidang DUN Perak, oleh Tajol Mohd Rosli Ghazali sampailah kepada isu pemberian geran hak milik kekal tanah kepada penduduk kampung baru dan pemberian tanah kepada sekolah Cina, Tamil dan sekolah agama sebagai prasara modal untuk sekolah-sekolah berkenaan.



Comments
Loading...