Sivakumar kemuka rayuan


(TV Antara) – Peguam bagi Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V Sivakumar menfailkan rayuan berhubung keputusan mahkamah menghalang beliau melantik peguam pilihannya dalam pertikaian dengan Zambry Abdul Kadir, Menteri Besar dari UMNO.

Permohonan itu difailkan di mahkamah Ipoh dan Mahkamah Rayuan di Putrajaya hari ini.

Pesuruhjaya Kehakiman RidWan Ibrahim memaksa Sivakumar diwakili oleh penasihat undang-undang negeri Perak berhubung dua kes yang difailkan oleh pemimpin BN negeri dan tiga wakil rakyat bebas.

Semalam hakim sama sekali lagi memutuskan Speaker itu hanya boleh diwakili oleh penasihat undang-undang sewaktu mendengar permohonan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) untuk membatalkan keputusan Sivakumar mengisytiharkan kerusi mereka kosong.

Permohonan itu dibuat oleh Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang), Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering) dan Hee Yit Foong (Jelapang).

Selasa lalu, Ridwan melarang peguam persendirian mewakili Sivakumar sewaktu mendengar permohonan  Zambry dan enam exco kerajaan negeri yang mencabar keputusan penggantungan daripada menghadiri sidang DUN.



Comments
Loading...