Najib mungkin tidak jadi Perdana Menteri, kata Dr Mahathir


Dalam acara soaljawab Majlis Wacana Mubarak pagi tadi, Tun Dr Mahathir membayangkan kemungkinan Pak Lah mahu kekal sebagai Perdana Menteri dengan sokongan ahli-ahli Parlimen yang pengikut-pengikutnya dan ahli-ahli Parlimen pembangkang.

Mubarak adalah badan untuk bekas wakil-wakil rakyat UMNO. Siri Majlis Wacana yang diadakan di Oditorium Memorial Tun Hussein Onn menjemput Tun Dr Mahathir Mohammad untuk menyampaikan ucapan "Demokrasi dan Kepimpinan Masa Depan Malaysia."

Mesej Dr Mahathir hari ini seiring dengan kata-kata dari ucapan pembukaan Dato Dr Ibrahim Saad. Dr Ibrahim memetik kata-kata Aristotle yang bermaksud sesorang itu dilahirkan dengan kebolehan untuk memimpin atau dipimpin. Katanya lagi, masaalahnya sekarang adalah mereka yang sepatutnya dipimpin mahu menjadi pemimpin.

Dalam ucapannya, Dr Mahathir merujuk kepada kata-kata ini untuk menyatakan masaalah negara hari ini adalah kelemahan kepimpinan yang tidak berupaya untuk memimpin. Walaupun demokrasi adalah sistem yang terbaik di mana rakyat dan ahli parti boleh memilih pemimpin, sistem itu juga mempunyai kelemahan dan kecacatannya.

Dalam ucapannya, sistem demokrasi adalah sistem yang dipilih untuk amalan UMNO pada tahun 1946 untuk menentang Malayan Union. Kemudian baru ianya diperkenalkan ke dalam sistem kerajaan.

Demokrasi menolak sistem feudel yang mana hanya raja-raja yang berperanan dan bersuara dalam politik. Ini lambat laun melemahkan kuasa raja-raja kerana tidak jelas dengan sokongan rakyat. Akhirnya, mereka mudah dipujuk rayu atau diputarbelit hingga sedia menyerah kuasa kepada penjajah untuk memerintah tanpa merujuk fikiran rakyat dan ini tidak pula dipersoalkan rakyat.

READ MORE HERE



Comments
Loading...