Musang Berbulu Ayam dan Pemilihan Umno


Justeru itu, keputusan pemilihan Majlis Tertinggi Umno Khamis ini bukan sahaja relevan kepada Umno malah akan memberi kesan kepada politik nasional keseluruhannya.

A KADIR JASIN

 

[MUTAKHIR]AHLI Majlis Tertinggi (AMT) Umno merangkap Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Norza Zakaria, telah diharamkan bertanding jawatan AMT oleh Jawatankuasa Pengurusan.

[Posting Asal]

YANG korek itu kendi
Yang merah itu saga
Yang cantik itu budi
Yang indah itu bahasa

Jadi tidaklah indah bahasa seandainya musang berbulu ayam dibaratkan kambing korban.

Yang menuturkan itu mungkin hendak menampilkan budinya. Tetapi ibarat kendi yang rosak kerana kotor air di dalamnya, maka rosak jugalah budi kerana bahasa.

Dalam pengertian Islam, kambing korban amat suci. Nabi Allah Ibrahim sudah bersedia mengorbankan anaknya Nabi Ismail apabila Allah Taala menggantikannya dengan seekor kambing.

Maka dalam pengertian Islam, kambing korban adalah haiwan yang sangat suci. Orang yang rasuah atau mengamalkan politik wang pastinyalah bukan kambing suci.

Dalam peribahasa Inggeris pun “sacrificial lamb” (anak kambing biri-biri korban) adalah mulia. Dia seorang yang tidak bersalah tetapi dikorbankan untuk menyelamatkan orang lain yang bersalah atau untuk menutup sesuatu keaiban.

Jadi, dalam konteks tindakan Lembaga Disiplin Umno pada 17 Mac lalu, isu kambing korban tidak berbangkit langsung.

Mereka yang dapati bersalah kerana rasuah politik wang dan dihukum itu bukan sekali-kali kambing korban atau “sacrificial lamb”.

READ MORE HERE



Comments
Loading...