Saya pun Melayu


By Datuk Zaid Ibrahim (The Nut Graph)

The following is an excerpt of Datuk Zaid Ibrahim's foreword in his second book Saya Pun Melayu, which was launched on 23 March 2009. He addresses issues of Malay identity, privilege and politics at a time of transition in Malaysia.

PADA saya tidak ada untungnya kita menjadikan tafsiran siapa itu Melayu sebagai satu stereotaip atau memperkecilkan kumpulan lain yang juga Melayu semata-mata kerana kita bertentangan pemikiran dan nilai, dan cara hidup. Tidak patut ada stereotaip Melayu kerana seperti bangsa dan kaum lain di dunia ini, Melayu mempunyai banyak serpihan dan lapisan, banyak ketidaksamaan, banyak asam ragam.

Ilmu dan pelajaran serta nilai dan sikap yang positif, selaras dengan keperluan dan cabaran semasa, adalah lebih penting kepada kemajuan orang Melayu. Ini lebih penting dari asal-usul dan keturunan, dan dari parti mana orang Melayu itu bersandar. Malah nilai dan sikap positif amat penting dalam bidang yang mana orang Melayu dianggap sangat berjaya — politik —  kerana ia memerlukan nafas dan pendekatan baru. Politik Melayu amat memerlukan reformasi dari dalam dan luar diri.


Hari ini kepimpinan politik negara dilihat sebagai politik cowboy. Dalam siri TV The Wild Wild West yang saya tonton pada zaman muda dahulu, watak-wataknya yang ada pistol dan sanggup serta cekap menggunakan pistol itulah yang berkuasa. Tidak ada undang-undang dan peraturan; kalaupun ada undang-undang, ianya boleh dijual beli. Inilah budaya politik cowboy yang menerap dalam negara kita sekarang ini.

Saya bimbang dengan cara ini, di mana kuasa boleh dibeli, dan menggunakan kuasa untuk mencari kesahihan, ia akan menghancurkan segala pencapaian yang ada. Sesetengah orang Melayu sudah tidak tahu lagi membezakan mana yang baik dan mana yang buruk dalam penentuan nilai politik mereka. Wang ringgit dan kuasa sudah membuatkan wawasan mereka kabur.

Read more at: http://www.thenutgraph.com/saya-pun-melayu



Comments
Loading...