RPK; Anak Raja, Blogger yang durhaka, Menjadi Pelarian di Tanah Air Sendiri


Selepas menulis berita Raja Petra Kamarudin (RPK) ‘membuang dirinya dan tidak hadir ke mahkamah’ semalam, saya menjelajahi ruang maya, mencari seluruh bahan berkaitan ‘Ikon Media Baru’ itu sewaktu beliau berkempen dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu.

Mungkin tidak semua diantara kita yang mengetahui bagaimana RPK membantu PAS dan Pakatan Rakyat semasa PRK Kuala Terengganu.

Sebelum meletakkan sasaran kerjanya, beliau dan kumpulan blogawan hadir ke Markaz Induk PRK Kuala Terengganu dan berbincang dengan kepimpinan jentera pilihanraya.

Kuala Ibai bukanlah asing kepada RPK. Beliau pernah bertahun-tahun tinggal disitu dan menjadi jiran kepada Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustafa Ali.

Faktor kehadiran RPK dalam PRK Kuala Terengganu telah menyemarakkan gelanggang kempen Pakatan Rakyat, mendapat liputan meluas oleh hampir semua media termasuk media perdana.

Semua usaha kempen dilakukan oleh RPK dan kumpulan blogawannya.

Mereka bukan sahaja berjalan kaki berkempen dari rumah kerumah, mengedarkan risalah dan poster, menghadiri majlis-majlis pertemuan, berceramah dan tidak ketinggalan membuat laporan polis terhadap rasuah yang dilakukan oleh UMNO/BN dalam PRK Kuala Terengganu.

Liputan kempen dan analisa beliau dilaporkan secara terus setiap hari, dipaparkan dalam laman Malaysia Today.

Selepas Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut di isytiharkan sebagai pemenang, RPK turun ke jalanraya bersama puluhan ribu para penyokong meraikan kemenangan yang manis itu.

READ MORE HERE



Comments
Loading...