Zambry now says some bloggers can report on 7 May


Zambry has distanced himself from the Perak Information Department’s notice restricting the media coverage of the 7 May State Assembly proceedings to 13 pro-BN mainstream media organisations. Remarkably, he said the restriction was to ensure the comfort of journalists due to the limited space in the Dewan.

In a blog posting at 5.42pm, Zambry now says that “sesetengah media baru (new media) termasuk rakan-rakan blogger” would be allowed in. What does “sesetengah” mean? Who decides?

Walaupun arahan ini bukan datangnya daripada saya ataupun pejabat saya, adalah menjadi tugas saya untuk menjelaskan mengapa cadangan berkenaan dibuat oleh pegawai-pegawai kanan kerajaan negeri.

Sebab utama arahan itu dikeluarkan ialah kemampuan bilik media DUN untuk menampungi jumlah wartawan bagi memastikan keselesaan semasa membuat liputan. Ini adalah disebabkan jumlah yang akan menghadiri kali ini di luar jangkaan.

Bagaimanapun atas nama “kebebasan media” saya telah pun meminta Jabatan Penerangan untuk membenarkan semua media arus perdana termasuk akhbar-akhbar Cina dan Tamil untuk dibenarkan membuat liputan. Ini juga termasuk sesetengah media baru (new media) termasuk rakan-rakan bloggers.

This looks like face-saving backtracking by Zambry, after the Perak Speaker had indicated he would consider all media requests.

http://anilnetto.com/



Comments
Loading...