Art Harun: Ketuanan Melayu


Oleh Art Harun, CPI

Dulu Melayu membawa keris merata tempat. Kini tiada seorang pun Melayu yang waras akan membuat sedemikian. Apakah ini bermakna yang tiada lagi Melayu di dunia ini?

(Terjemahan daripada bahasa Inggeris oleh Centre for Policy Initiatives)

Sepanjang bulan Oktober, saya telah menahan diri dari menulis tentang politik. Saya terlalu muak melihat keadaan politik Malaysia sehinggakan saya berasa ingin menjauhkan diri dari segala-galanya. Kini tiba bulan November [2008]. Dan sekarang ini, saya terfikir saya patut mengulas tentang perkara ini.

Biasanya, saya mampu menggenggam sesuatu konsep dengan baik, memahaminya, membezakannya dari konsep-konsep yang seakan-akan searus dengannya, mengenalpastikan nilai-nilai positif dan negatifnya dan menggunakannya. Akan tetapi, saya tidak boleh sama sekali memahami konsep Ketuanan Melayu, walaupun saya telah mencuba dengan sedaya upayanya. Hendak mengenalpasti unsur-unsur konsep ini pun tak terdaya.

Kini saya terasa ragu-ragu – adakah saya telah hilang kewarasan saya? Saya sudah hilang akal, mungkin itulah sebabnya. Ataupun mungkin konsep seperti ini tidak pernah wujud. Mungkin sebab itulah saya tidak dapat mengenalpasti apa ia 'Ketuanan Melayu'.

Sepanjang masa saya belajar di sekolah kerajaan, dan kemudian di universiti kerajaan, dan termasuklah tempoh setahun yang saya belajar di sebuah universiti Mat Salleh, saya tidak pernah menemui konsep Ketuanan Melayu di dalam mana-mana sukatan pelajaran saya. Ini memang menghairankan sebab Sejarah merupakan matapelajaran kegemaran saya. Lebih pelik lagi, saya bukan sahaja telah mengambil kursus Perlembagaan Persekutuan Malaysia, malah saya juga telah mengambil kursus Undang-undang Pentadbiran Awam Malaysia serta kursus Perbandingan Undang-undang Perlembagaan sebagai kursus tambahan. Dan tidak ketinggalan juga kertas Pembelajaran Politik yang ditawarkan oleh fakulti Ekonomiyang ditawarkan oleh fakulti Ekonomi – itu saya ambil untuk acah sahaja.

Aneh betul. Tak pernah saya temui konsep ini sepanjang waktu persekolahan saya. Tiada. Tak pernah!

Ini mesti kerana saya yang tak hadir semasa kelas syarahan ataupun kelas tutorial tatkala perkara Ketuanan Melayu diajar atau dibincangkan (atau kemungkinan besar saya terlena, kot). Ataupun, mungkin perkara ini tidak pernah diajar atau dibincangkan.

Sekiranya ia tidak pernah diajar atau dibincangkan, penjelasan yang paling munasabah adalah kerana konsep Ketuanan Melayu ini tidak wujud sama sekali. Inilah yang difahami oleh minda logik saya. Saya tidak boleh memikir secara tidak logik tentang persoalan ini kerana saya adalah seorang yang berfikiran logikal. Mungkin YB Zulkifli Nordin mempunyai pandangan yang berbeza. Saya kurang pasti. Mungkin dia ada pandangannya sendiri. Dan juga pandangan-pandangannya yang lain. Sebab dia tu orang bijak.

Maaf, saya terpesong tadi.

Jadi, kalau Ketuanan Melayu tidak pernah diajar atau dibincangkan selama pendidikan saya sepanjang 18 tahun, walaupun saya telah mengambil kursus-kursus di mana perkara seperti ini sepatutnya lazim menjadi topik perbincangan, boleh saya simpulkan konsep ini tidak pernah wujud. Tetapi kalaulah benarpun ianya wujud, maka ini bermaksud bahawa kepentingannya dan relevennya kepada sejarah dan undang-undang kita terlalu kurang sehinggakan ia tidak dipedulikan sama sekali.

Berikutan itu, bagaimana pula konsep ini berjaya menyelinap ke dalam pentas sosial dan politik kita kebelakangan ini? Dr Mahathir telah memberikan kata duanya. Zaid Ibrahim telah mengatakan bahawa konsep ini telah gagal.

Shahidan Kassim telah menegur Zaid dan meminta beliau bertaubat kerana telah berkatakan demikian. Syed Hamid Albar pula meminta Zaid memohon maaf dan telah memanggil Zaid seorang penderhaka bangsa! Shahidan meneruskan serangannya dengan menyatakan yang Zaid patut keluar dari Melayu dan beliau sepatutnya insaf dan bertaubat!

Soalannya, sekiranya Zaid 'berbangsa Melayu' (dan adakah ini betul? Awak bagaimana? Saya pula?) macam mana hendak keluar Melayu? Bagaimana caranya hendak mengenyah-Melayukan diri? Ataupun Shahidan sedang merujuk kepada konsep bangsa Melayu seperti yang dimaktubkan dalam Perlembagaan Malaysia?

Di dalam Perlembagaan Malaysia seorang Melayu ditakrifkan sebagai seorang yang:

READ MORE HERE



Comments
Loading...