Betapa Bahayanya Mereka Yang Bermainkan Isu Perkauman!


By Go Malaysian

Kita tidak dapat menentukan apakah bangsa kita apabila sebelum kita hadir ke bumi ini kerana tuhan yang menentukan, tapi kita mempunyai satu identiti sama ialah kita adalah anak bangsa Malaysia, inilah fakta yang tidak dapat dinafikan.

Di Malaysia, kita mempunyai manfaat berbanding dengan negara lain kerana kita mempunyai kepelbagaian bangsa, agama, budaya, bahasa dan sebagainya, sekiranya kita berpadu dan menggunakan manfaat dengan baik, maka kita dapat mengalahkan negara lain .

Terdapat banyak faktor yang boleh membawa kepada kekacauan masyarakat, antaranya ialah ketidakstabilan politik, kekacauan juga mungkin disebabkan oleh sikap sesetengah gologna yang suka untuk melemparkan hasutan terhadap orang lain.

Kini, terdapat sesetengah golongan yang melaungkan slogan "perpaduan demi menjaga kepentingan bangsa", maka kita harus berhati-hati dengan motif mereka supaya tidak jatuh kedalam permainan perkauman mereka. Permainan mereka yang menggunakan isu perkauman untuk mencapai cita-cita mereka.

Jangan kita mengambil ringan terhadap kebolehan golongan itu, bah kata pepatah orang cina, kapal lama masih mempunyai paku (pepatah cina yang bermaksud, jangan pandang rendah terhadap mereka yang dianggap tidak guna, kerana mereka masih mempunyai kebolehan untuk melakukan sesuatu).

Read more at: http://gomalaysian.blogspot.com/2009/07/betapa-bahayanya-mereka-yang-bermainkan.html



Comments
Loading...