Joceline mengejar Taliban


Saya menerima SMS berikut sejurus selesai solat tarawih tadi yang berbunyi:

“Roslan dear I was right about your Taliban friend Nasrudin. Michael Learns to Rock not yellow culture la. Very mundane pop group. I think his serban too tight, constrict blood flow to brain.”

Kebetulan ada masalah teknikal dengan handphone saya lalu saya tidak dapat mengesan siapakah pengirim SMS tersebut. Namun dari gaya bahasanya saya dapat menduga dan pantas saya merujuk pada “name card holder” dalam kereta. Pengirimnya adalah wartawan kanan akhbar The Star: Joceline Tan.

SMS beliau merujuk kepada bantahan Dewan Pemuda PAS Pusat terhadap konsert kumpulan Michael Learns to Rock yang dijadual diadakan di Arena of Stars Genting Highlands dalam bulan Ramadhan yang mulia ini. Joceline melabelkan Nasruddin Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS sebagai “taliban” maksudnya, ganas bagaikan taliban di Afghanistan.

Taliban adalah istilah popular yang digunakan oleh pihak-pihak tertentu untuk mengaitkan sesiapa sahaja yang bercadang membawa Islam yang pada pandangan mereka ganas, kasar dan ekstrim. PAS selalu menjadi sasaran dalam hal ini walaupun hakikatnya PAS adalah sebuah parti politik yang memohon kuasa melalui saluran demokrasi.

SMS Joceline ini mungkin sengaja mahu menjolok saya atau barangkali mahu bergurau senda. Tetapi saya tidak nampak humornya. Yang saya nampak adalah satu rangkaian ayat-ayat yang pedas dan menghina. Mengaitkan sikap Nasrudin dengan serba yang dipakainya bagi saya bukan lawak (sebelum ini pun Tok-tok Guru PAS sering dilontarkan serangan yang sama).

Saya membalas SMS nya:

“Very harsh choice of words i c”

(Saya melihat (anda) memilih ayat-ayat yang keras (pedas))

Dalam erti kata lain saya tidak berhasrat memanjangkan bualan memandangkan beliau memilih serangan yang sedemikian rupa. Namun beliau beri respon juga pada SMS saya:

“Still defending your Talibhan friend I see”

READ MORE HERE



Comments
Loading...