Samy Vellu, Benci dan Rindu Politik Malaysia


A Kadir Jasin

MENURUT The Star Online, presiden MIC S. Samy Vellu mengherdik para pengkritiknya. Kata presiden MIC itu, orang India tidak mengundi Barisan Nasional bukan kerana meluat (fed-up) dengan beliau, tetapi meluat dengan BN.

Baguslah kalau Samy Vellu mengaku secara terbuka bahawa orang India menyampah dengan BN. Itu permulaan yang positif jika BN berhasrat kembali menawan hati pengundi.

Tetapi untuk mengatakan orang India tidak meluat dengan Samy Vellu pun tidak betul juga.

Saya rasa ramai wartawan cukup kenal dengan Samy Vellu. Maklumlah dia sudah menjadi ketua MIC selama 30 tahun. Dialah antara pembesar BN yang “terpaksa” ditatang ibarat minyak panas yang penuh. Kalau tidak dia mesti melenting. Tapi hendak ambil hati dia pun mudah. Puji.

Banyak orang India yang meluat dengan Samy Vellu, macam orang Cina meluat dengan pembesar MCA dan Gerakan, dan orang Melayu dengan pembesar Umno.

PKR, DAP dan Pas mencatat prestasi baik dalam pilihan raya umum 2008 kerana ramai penyokong BN berpaling tadah akibat benci dengan tingkah-laku dan tindak-tanduk pembesar parti-parti BN.

Saya yakin pembesar PKR, DAP dan Pas mengakui hakikat ini. Sebab itulah sampai hari ini pun mereka masih belum berani untuk menubuhkan Pakatan Rakyat secara rasmi dan bertanding dengan satu simbol.

Mereka takut penyakit BN menjangkiti mereka. Jadi mereka lebih suka bersekedudukan daripada duduk di bawah satu bumbung secara rasmi.

Sebenarnya faktor benci, menyampah dan fed-up inilah yang menjadi punca orang Melayu tidak keluar mengundi, orang Melayu rosakkan undi dan orang Melayu pangkah calon Pas, PKR dan DAP.

Apatah lagilah orang bukan Melayu. Kalau orang Melayu benci Umno, orang bukan Melayu tentulah lebih kebenci kepada BN. Adalah hakikat bahawa pengundi bukan Melayu mirip memihak kepada yang kuat. Ini cara mereka menjaga hak dan kepentingan mereka sebagai kaum-kaum kecil.

READ MORE HERE



Comments
Loading...