Masalah Dalaman MCA Turut Mengambarkan Masalah Yang Melanda Barisan Nasional


By Go Malaysian

Maka, parti komponen dalam Barisan Nasional sendiri telah kebangkitan sendiri kerana kegagalan pemerintaha pusat Barisan Nasional untuk berbuat demikian. MCA memilih Kes Zon Perdagangan Bebas Klang (PKFZ) untuk memperolehi semula sokongan rakyat, manakala segelintir pemimpin UMNO pula memilih cara memainan isu perkauman untuk mendapat sokongan orang Melayu. Selain itu, mereka turut merancang untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dengan pelbagai cara. Mereka juga membenarkan 2 parti baru orang India ditubuhkan supaya undi orang India dapat dipecahbelahkan…

Masalah dalam MCA telah membayangkan masalah yang wujud di dalam Barisan Nasional selama ini. Penegerusi MCA yang juga Menteri Pengangkutan telah menyatakan beliau menghadapi pelbagai tentangan daripada pelbagai pihak kerana menjalankan penyiasatan ke atas Kes Zon Perdagangan Bebas Klang (PKFZ), hal ini juga mungkin dibawa oleh Ong Tee Kiat dalam EGM MCA yang akan berlangsung. Tetapi apakah kaitan diantara Kes Zon Perdagangan Bebas Klang (PKFZ) dengan EGM MCA? Kenapa Ong harus menjadikan wakil pusat MCA sebagai benteng beliau dalam penyiasatan PKFZ ini?

Ini telah menunjukkan kegagalan MCA mahupun Barisan Nasional dalam membanteras masalah rasuah yang wujud. Selain itu, perebutan kuasa dalam MCA turut mengambarkan masalah yang wujud dalam Barisan Nasional, sebagai contoh, Parti Progresif Rakyat (PPP) yang memecat timbalan menteri dalam Jabatan Perdana Menteri, Murugiah, UMNO Terengganu yang kini berhadapan dengan masalah pimpinan Ahamd Said yang berlanjutan sehingga kedengaran sebanyak 9 ADUN akan melompat parti, tindakan Samy Vellu yang menyatakan sokongan terhadap calonnya dalam pemilihan MIC kebelakangan ini.

Selepas menerima kekalahan teruk dalam Pilihan Raya 2008, Komponen Parti Sabah yang meninggalkan Barisan Nasional dan kekalahan berturut-turut dalam 7 pilihan raya kecil yang diadakan telah menjejaskan semangat para penyokong Barisan Nasional. Pemimpin Barisan Nasional harus memikirkan cara untuk menaikan semula semangat para penyokongnya lalu menetapkan apa yang harus dikecapi mereka pada hari akan datang. Tetapi nampaknya para pemimpin Barisan Nasional masih tidak dapat melakukan tindakan sedemikian.

Maka, parti komponen dalam Barisan Nasional sendiri telah kebangkitan sendiri kerana kegagalan pemerintaha pusat Barisan Nasional untuk berbuat demikian. MCA memilih Kes Zon Perdagangan Bebas Klang (PKFZ) untuk memperolehi semula sokongan rakyat, manakala segelintir pemimpin UMNO pula memilih cara memainan isu perkauman untuk mendapat sokongan orang Melayu. Selain itu, mereka turut merancang untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat dengan pelbagai cara. Mereka juga membenarkan 2 parti baru orang India ditubuhkan supaya undi orang India dapat dipecahbelahkan.

Read more at: http://gomalaysian.blogspot.com/2009/09/masalah-dalaman-mca-turut-mengambarkan.html



Comments
Loading...