Hudud atau Strategi


By The Revolutionist

KEGILAAN orang islam yang merasakan mereka telah MENANG telah mencabut akal mereka

Sewaktu Perang Uhud berlangsung, Nabi Muhammad telah mengarahkan umat islam agar berkawal di Bukit Uhud dan jangan meninggalkannya walau apa sekalipun berlaku. Pada saya, arahan Nabi ini bertepatan dengan kekuatan tentera islam ketika itu. Sememangnya BERTAHAN itu lebih baik dari terus menyerang tentera kafir yang berjumlah 3000 orang itu.

Namun, di pertengahan jalan orang Islam mula terleka. Mereka sangkakan mereka telah menang apabila melihat tentera kafir mula berundur. Lambakan emas dan kilauan permata nyata mampu menyilaukan mata mereka serta menambah gelora di hati. Ketamakan mula memuncak dan akhirnya arahan Nabi dipinggirkan.

Akibatnya mereka meninggalkan benteng pertahanan dan turun ke dataran untuk mengutip harta. Akibatnya, umat Islam di serang dengan hebatnya hingga kehilangan 70 nyawa. Bahkan nyawa panglima hebat Islam; Hamzah turut di ragut. Nabi Muhammad sendiri terjatuh ke dalam lubang dan di sangka mati oleh musuh dan sahabat.

Itulah senario yang berlaku 1400 tahun dahulu di mana KEGILAAN orang islam yang merasakan mereka telah MENANG telah mencabut akal mereka hingga bertindak melampau kekuasaan arahan NABI ketika itu.

Kini, ada situasi yang seakan sama sedang melanda negara melibatkan pejuang Islam yang menamakan diri sebagai PAS. Perjuangan PAS dari dulu hingga sebelum pasca pilihan raya ke 12 penuh dengan suka dan duka. Betapa kesilapan strategi telah mengajar mereka untuk BERSABAR dan memilih cara yang lebih LEMBUT dalam memenangi hati masyarakat. Rasanya, mereka berjaya apabila sokongan rakyat semakin bertambah.

Read more at: Hudud atau Strategi



Comments
Loading...