Apartheid de facto tidak moral dan perlu dikikis


By Dr Boo Cheng Hau 

Saya merujuk kepada rencana di Malaysiakini bertajuk ‘Why Malaysia is not like South Africa’.

Saya telah memberi pendapat apartheid bukanlah semata-mata pemisahan fizikal di antara perbagai kaum di Afrika Selatan, dan penulis rencana [Ong Kian Ming] bersetuju dengan saya. Apartheid sebenarnya membabitkan dominasi ekonomi, politik, dan sosial oleh satu bangsa terhadap satu bangsa yang lain. Namun, saya tidak bersetuju sama sekali dengan pandangan beliau bahawa apartheid semestinya bertitik-tolak dari pengasingan secara fizikal.

Afrika Selatan masih lagi bergelut dengan saki baki apartheid. Pada hemat saya, seseorang itu tak harus terlalu menitik-beratkan ciri fizikal apartheid tetapi sebaliknya memikirkan hasil jangka panjang dasar apartheid, iaitu penindasan dari aspek sosio-ekonomi dan tekanan mental kerana mangsanya diberikan label mengikut warna kulit dan status keturunan.

Ramai telah tersalah anggap bahawa apartheid adalah satu jenis diskriminasi kaum kerana orang berkulit putih mengangkat diri mereka sebagai tuan. Yang sebenarnya, ianya layanan istimewa diberikan kepada puak Afrikaner (orang Afrika Selatan berasal dari Belanda). Afrikaner dimangsakan oleh penjajah British dalam Perang Boer, dan beribu-ribu di antara mereka yang bergelar Boer Trekkers terkorban dalam peperangan sivil tersebut. Apartheid ditakrifkan sebagai ‘pembangunan berasing’.

Ketuanan Melayu Umno adalah dominasi suatu kaum di negara berbilang bangsa. Ini adalah ideologi yang sama bentuknya dengan yang diamalkan oleh Parti Kebangsaan Afrika Selatan sewaktu mempertahankan nasionalisme Afrikaner, dan menonjolkan sistem ekonomi kapitalis yang dicorakkan kerajaan.

Pada suatu masa parti tersebut dibuka hanya kepada orang Afrikaner dan berketurunan Eropah; mereka menggambarkan merekalah memperjuangkan ‘Kedaulatan Afrikaner’ dan ‘Ketuanan Kulit Putih.’

Dasar ideologi Umno pun sama seperti ini kerana perjuangan politiknya berdasarkan nasionalisme Melayu dan ‘bumiputeraisme’. Ia juga menggunakan sistem ekonomi kapitalis naungan kerajaan. Ia hanya menerima orang Melayu atau ‘bumiputera terhad’ (‘limited bumiputra’) sebagai ahli. Mereka membayangkan diri mereka sebagai juara pengacu keris demi kepentingan Ketuanan Melayu.

Read more at: http://english.cpiasia.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1741:apartheid-tidak-moral&catid=221:bm&Itemid=170



Comments
Loading...