Thou shalt not…… (UPDATED with BM Translation)


By Steadyaku47

{youtube}ClfpG2-1Bv4{/youtube} 

I think there are  more things in common between Najib and Isa then just being members of UMNO!  The above video will give you a clue of what I am talking about. Does Isa have anything to say before all is revealed?

We give notice to UMNO and Barisan Nasional that we will no longer be bound by the limitations of decency and good taste in our fight to bring back our rights to a decent and good government for the people of this country. We do so not because we have our backs against the wall. Not because we hunger for power. Not because our cause requires such tactics in order to have hope of being accepted by the people. No, not for any of those reasons.

I have said before that I am reluctant to go into a situation where the family of a person that I am writing about is affected by the things I write about them – for I believe that it is the wife or husband and the children of the man or women  that is hurt most by his or hers indiscretions.

In this situation I have thought long and hard about the information I have at hand about Isa and I had hope that common sense and the possibility of his indiscretion being put into the public domain would have prevented him from running in Bagan Pinang. After all he does not need the money. What we overlooked was the fact that a man with plenty of money in UMNO will also crave for power –for what that power would do for him. What is best for the Rakyat is never a consideration.

And so he decides that he will take the chance of exposure for the possibility of gaining a foothold in the wheeling and dealing of UMNO’s sordid world.  The decision is his to make. I do not doubt for a moment that if the tables were turned and he had incriminating evidence against the PAS candidate – he would have made it public in heartbeat. But he has not.

What has happened with Isa is that like Najib many years ago – he covets the wife of another man.  Najib did some horse trading with the then husband of Rosmah and for a very tidy sum – the matter was settled. A win win situation as they say in business. Najib gets his girl, Rosmah gets her man and Rosmah’s then husband gets his just desserts. Happy ending all around (as they say in Thailand).

With Isa the ‘negotiations’ have stalled –possibly the sum being requested is substantial enough (even for an UMNO ex MB!) to have made him have second thoughts for his lady love…or maybe the amount indicated by the aggrieved husband has cool his ardour. That would be only for Isa and the parties concerned to know. Suffice to say for now that the demands of a by election in Bagan Pinang requires his undivided attention.

The questions that needs to be asked is this.

Why must Isa even think of taking somebody’s else wife away from her husband away from her four chidren.

Read more at: http://steadyaku-steadyaku-husseinhamid.blogspot.com/2009/10/isa-najib-connection.html


Translation into BM: 

Saya sudah tekankan sebelum ini bahawa saya tidak akan pergi ke situasi di mana jika saya menulis tentang si polan, ahli keluarganya akan menerima kesan daripada tulisan tersebut – kerana saya faham bahawa si isteri atau si suami atau anak si polan itu lah yang akan paling terasa dengan tindakan si polan tersebut. Dalam situasi ini, saya telah berfikir panjang dan teliti tentang maklumat yang ada di tangan saya tentang Isa dan saya berharap kewarasan fikiran dan peluang untuk mendedahkan kepada umum mengenai tindakannya akan mungkin menghalang dari dirinya bertanding di Bagan Pinang. Lagipun, duit bukan menjadi sebab untuk dirinya. Mungkin kita tidak perasan yang seseorang yang telahpun memperoleh kekayaan di dalam UMNO juga akan menginginkan kuasa – kerana ada faedah lain yang akan diperolehi dengan kuasa. Faedah untuk Rakyat akan diketepikan terlebih dahulu.

Oleh itu, walaupun dengan kemungkinan pekungnya akan didedahkan, dia mengambil keputusan untuk bertanding bagi meningkatkan pengaruhnya di dalam dunia hiruk pikuk UMNO. Ini keputusannya sendiri. Saya tak terkejut sedikit pun, jika dalam keadaan sebaliknya, dia ada bukti kotor mengenai calon PAS – secepat kilat dia akan terus mendedahkannya. Tapi dia tak mahu melakukannya.

Apa yang telah berlaku kepada Isa ialah seperti Najib sebelum ini – dia pernah merampas isteri orang lain. Najib telah berunding dengan suami lama Rosmah dan dengan sedikit bayaran – isu itu pun selesai. Macam dalam bisnes, dua-dua pun untung. Najib mendapat kekasihnya, Rosmah mendapat buah hatinya dan suami lamanya juga mendapat habuan. Semuanya happy ending (bak kata orang Thailand).

Kes Isa pula, ‘rundingan’ telah tersangkut – mungkin disebabkan jumlah yang diminta agak membebankan (walaupun bagi seorang bekas MB!) yang menyebabkan dia berfikir dua kali terhadap buah hatinya…atau mungkin jumlah yang dipinta si suami menyebabkan dia hilang minat. Hal ini hanya Isa dan pihak berkenaan yang lebih mengetahuinya. Mungkin kesibukan PRK Bagan Pinang telah mengalihkan perhatiannya.

Yang menjadi persoalan ialah:

Kenapa Isa tergamak untuk merampas isteri orang lain, merampas ibu kepada empat beranak ini?

Sebagai bekas ketua UMNO Negeri Sembilan, dia tidak seharusnya mengabaikan kepercayaan si suami terhadap si isteri yang telah menjalankan tanggungjawab UMNO di bawah Isa? Adakah suami-suami kepada isteri-isteri yang bekerja di bawah Puteri UMNO, Wanita UMNO – atau apa-apa di bawah UMNO – perlu khuatir apa yang akan berlaku terhadap isteri-isteri mereka yang menjalankan tugas untuk UMNO sekarang kerana ketua-ketua mereka mungkin akan mengambil kesempatan.

Jika si wanita berkenaan telah ‘terpikat’ dengan Isa – bukankah sepatutnya Isa sendiri yang seharusnya mengambil tindakan yang betul? Dan bukankah tindakan yang betul itu ialah dengan TIDAK menjadi penyebab keretakan keluarga empat beranak ini?

Dan seperti lain-lain perkara di dalam UMNO – apa yang dipentingkan ialah berapa banyak wang diperlukan untuk menyelesaikan perkara ini bagi memuaskan hati semua pihak. Saya tidak tahu lebih lanjut tentang perkara yang dibincangkan antara mereka tapi apa yang boleh dikatakan  ialah dikala Isa dan wanita tersebut mahu bersama – dan dikala si suami berkata dalam hati ‘biarlah apa nak jadi pun’ – perkara utama iaitu berapa banyak duit yang diperlukan untuk menyelesaikan perkara ini lebih mengatasi perkara lain – tentang baik buruk, tentang kewarasan tindakan dan tentang perkara yang patut untuk dilakukan.

Inilah rakanku sekalian, tentang bagaimana seorang bekas MB, bekas Timbalan Presiden UMNO ‘menyelesaikan’ sesuatu masalah – atau mengambil ayat biasa PDRM – ‘problem boleh settle’.

Selepas hukumannya daripada politik wang – di mana Najib berkta itu Cuma isu teknikal – episode terbaru Isa ini adalah manifestasi daripada seorang individu yang melihat wang boleh menyelesaikan semua perkara.

Dan UMNO mahu dia mewakili mereka di Bagan Pinang?

Dan Muhyiddin beritahu kita yang Isa ialah pilihan rakyat – diulang sebanyak tiga kali!! – dan UMNO akan berikan apa yang rakyat mahu.

Dan Najib beritahu kepada rakyat kita di luar negara yang kesalahan Isa (politik wang) hanya isu teknikal?

Adakah ketua-ketua UMNOyang lain sanggup menyokong Isa untuk terus bertanding di Bagan Pinang atau adakah UMNO berbuat sesuatu yang luar biasa dan (jangan terkejut!) mengambil keputusan lebih baik berhati-hati daripada bertindak semberono dan mencadangkan Isa agar dia berundur daripada bertanding di Bagan Pinang. Kita tunggu hasil isu ini, di antara mahu menang atas apa cara sekalipun (biasalah UMNO..) atau kepada apa yang Najib terangkan tentang apa yang patut dilakukan oleh ‘sebuah parti Islamik’.

Apa kata Najib ambil tindakan ini. Sebagai Presiden UMNO dan Perdana Menteri kita, ANDA lah yang menentukan perkara ini adalah salah. Salah untuk Negara kita. Untuk Bagan Pinang. ANDA sendiri yang mengambil keputusan yang betul. Buat apa yang Pak Lah buat beberapa tahun dahulu di mana selepas dia sembahyang Maghrib, dia menelefon Isa di rumahnya di Nilai Spring, dan memberitahu kepadanya yang rayuannya telah ditolak dan hukumannya kekal – Cuma penggantungannya telah dikurangkan dari enam kepada tiga tahun.

Anda hanya perlu untuk menghubungi Isa dan mengarah Isa untuk berundur daripada menjadi calon UMNO…dan mungkin selepas itu, mungkin, anda boleh melihat kepada rakyat negara ini ke mata mereka dan berkata “Saya buat ini untuk kepentingan kamu semua”. Namun mungkin saya hanya berangan Jenin.

Mungkin bagi pihak Isa, perkara yang baik daripada isu ini ialah semua yang terlibat adalah dari UMNO – mungkin mereka akan meletakkan kepentingan parti lebih daripada diri sendiri (jika balasannya berbaloi!). Untuk Najib pula, yang jelas mungkin dirinya telah memberitahu Isa “Jangan buat macam apa yang saya dah buat. Buat seperti apa yang saya beritahu ini”. Mungkin Isa terlepas dengar agaknya..

P.S. Saya tak ingin mengulas lanjut tentang penglibatan wanita ini dan keluarganya. Kebanyakan orang di Negeri Sembilan dah tahu tentangnya. UMNO tahu tentangnya. Najib tahu siapa yang terlibat. Saya pun tahu orang yang berkenaan. Cukup dan biarlah ianya di sini sahaja. Wanita ini, juga dikenali sebagai ‘kamus bergerak’ UMNO, dah lama terlibat dengan UMNO – sejak zaman remajanya lagi. Diharap agar lambat laun mereka tersedar dan berfikir dengan waras – jika tidak untuk UMNO, untuk keluarganya sendiri.



Comments
Loading...