Ulasan Ucapan Najib


Fahami Dua Mesej Tersirat Najib

Mohd Sayuti Omar

PRESIDEN Umno, Mohd Najib Tun Razak baru saja selesai menyampaikan ucapan dasar sulungnya di perhimpunan agung Umno ke-60. Najib mengambil masa selama 1 jam 28 minit dan terpaksa meneguk air sebanyak enam kali.

Ucapan dasar itu memang ditunggu-tunggu oleh semua pihak bukan saja ahli Umno tetapi para pemerhati dari dalam dan luar negara juga. Pembangkang juga saya percaya (yang tidak ada tugas lain) mengikut ucapan yang disiarkan secara langsung menerusi beberapa saluran tv itu dengan penuh minat.

Selepas ini akan adalah ulasan dan kritikan atau sinisme daripada pemimpin pembangkang ke atas ucapan dasar itu. Mereka akan mengulas mengenai sudut negatif saja dan akan menenggelamkan aspek-aspek positif untuk agama, bangsa dan negara!

Ucapan ini dikira penting dan mempunyai signifiken tersendiri bagi Najib dan Umno. Apa yang ditunggu ialah mengenai kupasan dan ulasan Najib mengenai usaha Umno meminda perlembagaan bagi memulihkan parti Melayu itu. Orang ingin menunggu apakah rasionalnya keputusan Umno meminda pelembagaan itu. Apakah ianya satu tindakan hakiki atau hanya retorik untuk mengabui mata umum saja.

Selain itu penghayatan ke atas ucapan dasar itu juga untuk menyelami dan membaca mesej-mesej tersirat yang dicuba disampaikan Najib bagi difahami bersama.

Nampaknya Umno tidak ada menghadapi masalah dalam pindaan perlembagaan. Ahli Umno sepakat menerimanya atas prinsip untuk melihat parti berkenaan terus kekal sebagai parti pemerintah di negara ini.

Atas kepercayaan pindaan itu untuk memperkuatkan Umno ia akan diterima sebulat suara nanti. Kata Najib menerusi tema ucapan Menjunjung Tradisi dan Menzahirkan Perubahan, Najib yakin demokrasi dalam Umno akan dipulihkan, mendapat kepercayaan rakyat dan Umno terus akan menjadi peneraju kerajaan. Katanya juga tindakan itu sejarah buat Umno dan melambangkan keberanian Umno melakukan perubahan. Ini katanya adalah kesungguhan Umno untuk mengubah dirinya.

Menerima kata-kata Najib ini sebagai satu kebenaran, ini boleh difahami bahawa selama ini, khasnya sejak Umno di bawah kepimpinan Mahathir Mohamad, parti itu sudah tidak demokratik lagi. Ini juga bermakna selama 22 tahun Mahathir memegang jawatan itu dengan pemerintahan ala kuku besi dan menggunakan kuasa veto.

READ MORE HERE



Comments
Loading...