“Nak pecah, pecah gi lah apa boleh buat”


Saya pernah berada dalam era-era perpecahan dalam PAS sebelum ini. Ada perpecahan besar dan banyak lagi yang kecil.

Tetapi tidak ada yang mencetuskan ribut taufan sehebat perpecahan akibat kecenderungan beberapa pemimpin PAS untuk berkendak politik dengan Umno.

Mungkin tidak berlaku lagi bertepuk tampar dalam gelap dengan Umno. Mungkin. Tetapi saya teringat kata-kata seorang kawan teh tarik di Restoran Thaqwa. Pak Ya namanya. Dia kata, kalau dah jenis makan taik, dia akan tetap cari taik walaupun kita dah heret dia jauh dari taik.

Barangkali api makin merebak sakan dalam sekam. Itulah yang mungkin Tok Guru Mursyidul Am nak padam.

Dulu-dulu, bila orang PAS berlawan sesama sendiri, mereka tak rajin menjerit dalam media. Bukan tak ada, tapi tak macam la ni.

Antara cara mereka berlawan dulu ialah dengan berlawan buat program. Puak A buat program untuk nak promosikan agenda dan fikrah dia. Bila puak B tengok puak A buat program, depa pun buat jugak.

Parti nampak rancak. Apa yang berlaku di sebalik itu, kadang-kadang yang menghadiri program pun tak sedar. Halus kerja depa. Bukan macam satu program yang tiba-tiba ada menjelang muktamar dulu. Budak-budak pun boleh agak ada bangkai di sebalik tirai. Baunya terlampau busuk!

READ MORE HERE



Comments
Loading...