Kg Medan: Mangsa belum dapat pampasan


Peristiwa pertumpahan darah di Kampung Medan yang berlaku pada tahun 2001 dibangkitkan semula baru-baru ini.

Berapakah jumlah pampasan yang diterima akibat daripada peristiwa Kg Medan, seraya kepada siapakah pampasan itu disalurkan?

Soalan lisan tersebut ditimbulkan oleh Ahli Parlimen Kelana Jaya Loh Gwo-Burne (PKR) di persidangan Dewan Rakyat. Loh bertanya kepada Perdana Menteri tentang pampasan yang dijanjikan oleh kerajaan kepada keluarga serta mangsa-mangsa pembunuhan Kg Medan serta nama dan umur mereka.

Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri Dr Koh Tsu Koon memberi jawapan bertulis pada Okt 28 bahawa pampasan belum disalurkan kerana “senarai lengkap mangsa tidak dapat dibekalkan”.

Koh berkata pada waktu itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat telah menghulurkan RM163,000 untuk membantu mangsa-mangsa yang memerlukannya. Di samping itu, kerajaan difahamkan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan parti politik juga telah tampil ke hadapan untuk memberi bantuan kewangan dan bantuan lain.

Namun kerajaan persekutuan telah meluluskan RM260,000 untuk mangsa-mangsa yang terlibat, atas kadar RM10,000 sekaligus kepada keluarga atau waris mereka yang terkorban dan RM2,000-RM3,000 sekaligus kepada mangsa yang tercedera.

Ini bermakna bantuan berjumlah lebih suku juta ringgit tersebut tidak sampai kepada mangsa kerana kononnya mereka tidak dapat dikesan. Kita juga tidak diberitahu ke manakah akhirnya peruntukan itu berada. Dengan seluruh tenaga dan kuasa yang ada pada kerajaan, penjelasan yang diberikan Koh adalah kurang munasabah.

READ MORE HERE 



Comments
Loading...