BTN, doktrin perkauman, dan telur ayam 1/5


Tahniah kepada kerajaan Selangor kerana berani menghalang kaki tangan dan pelajar dari negeri itu dari menghadiri program Biro Tatanegara (BTN). Alasannya, program yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia dibawah seliaan Jabatan Perdana Menteri itu menerapkan doktrinasi api perkauman.

Secara peribadi, penulis sangat berharap agar para pimpinan di negeri-negeri tadbiran Pakatan Rakyat (PR) yang lain juga akan berani melaksanakan dasar yang sama. Berani menyanggah kebobrokan pemerintahan Barisan Nasional (BN), terutamanya UMNO yang sentiasa menjadikan isu perkauman sebagai modal politik mereka.

btn-jpm

Selama 50 tahun, kita telah dipecah-belahkan oleh pemimpin-pemimpin UMNO melalui dasar pecah dan perintah yang diwarisi dari penjajah British. BTN yang mula dilaksanakan pada tahun 1974 adalah kursus induksi yang dijalankan secara tertutup dan secara rahsia dengan menggunakan sepenuhnya peruntukan dan jentera kerajaan persekutuan.

Para pemimpin UMNO sering menghalalkan perlaksanaan kursus ini dengan memberi gambaran kepada umum bahawa ia hanyalah kursus bagi menaikkan semangat patriotik dan jati diri. Walhal, selama ini pemimpin UMNO telah menggunakan BTN sebagai alat menyampaikan propaganda hitam perkauman demi memastikan kelangsungan sokongan orang Melayu terhadap UMNO.

READ MORE HERE 



Comments
Loading...