SKANDAL JUTAAN RINGGIT OLEH KETUA PESURUHANJAYA SPRM


Oleh S Manikavasagam

Harapkan Pagar, Pagar pula makan padi beginilah keadaan di Malaysia kini. Jabatan- jabatan penguatkuasa undang-undang bukan sahaja semakin berani memukul arus perubahan kehendak rakyat malah mereka sanggup menggadaikan Intergriti Negara.

Kita harap polis keamanan Negara , tapi mereka pukul suspek sampai mati. Kita harapan Jabatan Penjara pulihan penjenayah tapi mereka dilatih menjadi mahir. Kita harapan Suruhan Jaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) , tapi mereka kejar kes kecil-kecilan. Rasuhan Berbillion ringgit tidak ada sebarang tindakan,sebaliknya hanya -hany kes rasuah ratus ringgit dibawa ke muka pengadilan. Munginkan sebabnya kerana yang patut mengawal Korupsi itu sendi Korup.

Tapi tiba-tiba Ketua Pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mahu mengundur diri dengan melantik timbalannya sebagai penganti, kenapa? Mungkinkah dia sendiri menyalah gunakan kuasanya?

Saya difahamkan bahawa :

a. Kementerian kewangan tidak membenarkan pemberian Kontrak dengan secara Rundingan Terus atau Direct Negotiation. Kelonggaran hanya diberi dalam keadaan berikut :

i. Peralatan yang hendak dibeli hanya dibuat oleh syarikat/pengeluar/pembuat berkenaan dan tidak boleh diperolehi di pasaran terbuka “open market” atau “off shelf”

ii. Peralatan yang hendak dibeli dibuat oleh syarikat/pengeluar/pembuat kepada spesifikasi kerajaan yang khusus atau “specific requirement” mengikut keperluaan pengguna

iii. Keperluaan kerahsiaan peralatan tersebut seperti alat komunikasi pasukan elite yang menggunakan frekuensi khas agar tidak berlaku ‘tapping’ atau ‘jamming’

iv. Lain-lainkeadaan yang mengambil kira keperluan kerajaan.

b. Pakaian Seragam Angkatan Tentera Malaysia, Kastam DiRaja Malaysia, Immigresen , BOMBO, JPA, Maritim Malaysia, RELA dan lain-lain diperolehi secara Tender terbuka dan Sebutharga terbuka bagi setiap jenis peralatan yang melengkapkan pakaian seragam. Tidak pernah sehingga kini kita ketahui Badan-Badan beruniform di Malaysia member Kontrak perolehan Keseluruhan peralatan Pakaian Seragam kepada SATU SYARIKAT SECARA ‘HEAD to TOE’. Ini adalah kerana tidak ada satu syarikat di Malaysia yang membuat atau mengeluarkan semua jenis peralatan seragam dan kebanyakan peralatan tersebut boleh diperolehi dari berbagai sumber dan ada yang ‘off the Shelf’

READ MORE HERE: http://www.mpkapar.com/

 



Comments
Loading...