Komen dan Jawapan : Perlembagaan Vs Pelaksanaan Menekan Bumiputera oleh A Kadir Jasin


By Motro

Bila pelabuhan Melaka dan istana Sultan telah jatuh ketangan kuasa asing, secara teknikalnya Melaka telah dijajah.

Apabila Sultan Melaka telah hilang kuasa keatas sebahagian tanahnya kepada kuasa asing, lebih-lebih lagi pelabuhan yang menjadi sumber ekonominya, bermakna Sultan Melaka tidak lagi berkuasa secara total keatas tanah Melaka.

Ketika itu Sultan Melaka hidup dalam buangan, baginda tidak mempunyai kuasa di pusat pemerintahannya, dan jika ada utusan asing datang ke istana Melaka mencari Sultan Melaka, memang sia-sia saja.

Ini sebagai menjawab tulisan A Kadir Jasin (AKJ) yang seolah cuba lari dari realiti.

“Hanya pelabuhan Melaka dan sekitarnya saja yang jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511. Kerajaan Melayu Melaka dan negeri-negeri Melayu terus wujud sebagai pemerintahan berdaulat.”
(The Scribe A Kadir Jasin Sunday, April 11, 2010, http://kadirjasin.blogspot.com/ )

Apakah maknanya “berdaulat” bila kuasa dan hasil mahsul negeri tidak lagi milik Sultan.

Apakah maknanya bila setiap negeri Tanah Melayu ada Residen Inggeris dan konco-konconya yang menguruskan pentadbiran harian, (day to day administration).

Sultan dan pembesar Melayu hanya berkuasa keatas soal ugama dan adat istiadat yang jelas tiada kepentingan ekonomi. Segala cukai dan pendapatan negeri terus masuk kedalam pentadbiran Residen.

Bukan kah itu maknanya “penjajahan”, atau mungkin AKJ ada definasi tersendiri fasal penjajahan.

AKJ harus mengajak orang Melayu hidup dalam kebenaran bukan penafian. Tun Mahathir (TDM) sendiri, selama memerintah 22 tahun, entah berpuluh kali malah ratusan kali mungkin, mengingat kan orang Melayu itu pernah dijajah beratus tahun.

”Istilah penjajahan adalah diayah Barat. Tetapi ia berkesan ke atas minda orang Melayu. Sampai hari ini pun, ramai orang Melayu, akibat tidak celik sejarah dan kompleks rendah diri, percaya Tanah Melayu dijajah.”
Sambung AKJ dalam blognya.

Perlembagan dengan jelas mempertahankan hak keistimewaan Raja Raja Melayu dan orang Melayu dan bumiputera. Bahasa, adat resam dan ugama juga telah termasuk. Tak ada apa yang perlu dirisaukan . Tidakkah AKJ dan orang Melayu amnya, dapat melihat perkara yang perlu dirisaukan ialah bukan nya survival orang Melayu ditanah Malaysia ini, atau nak lebih lebih “sedap” didengar, di Tanah Melayu ini, tetapi survival Melayu dikalangan bangsa-bangsa lain di dunia.

Secara jujur, orang Melayu untuk menyerlah sebagai satu unit atau organisasi amatlah sukar. Tetapi secara individu, boleh. Orang Melayu untuk menyerlah diatas kebolehan dan kapasiti individu memang boleh dan Malaysia pula tak boleh menyerlah hanya semata-mata atas kapasiti oang Melayu yang dibaluti dengan hak istimewanya.

Kontrak sosial, 13 May, DEB mahupun MEB yang terbaru ini, tidak lagi boleh dijaja untuk meneruskan polisi polisi perlindungan dan “affirmative action”. Apa yang diperlukan Melayu bukan perlindungan tetapi kesedaran dan motivasi yang betul.

Read more at: RAIN WONDER

 



Comments
Loading...