PENDEDAHAN PANAS! KISAH BENAR DISEBALIK KERUGIAN SILTERRA MALAYSIA SDN BHD!


Oleh Parpukari

Sekarang ini aku nak menceritakan tentang perihal sebuah syarikat GLC di Kedah, syarikat ini diilhamkan oleh Tun Dr Mahathir! Syarikat ini dipanggil dengan nama Silterra Malaysia Sdn Bhd. Syarikat ini mengeluarkan cip-cip semikonduktor yang dipasarkan seluruh dunia!

Syarikat ini sebenarnya adalah sebuah syarikat yang bersaing di persada antarabangsa tanpa sebarang perlindungan dari kerajaan! Syarikat ini dimiliki oleh Khazanah Nasional sebanyak 85% dan selebihnya oleh pelabur asing.

Pada mulanya Silterra ini berkembang maju tetapi bila tibanya PM ke 5 iaitu Tun Dol Bodohwi, maka bermulalah nasib malang syarikat ini. Khazanah di bawah En(Tan Sri) Azman Mokhtar telah melantik sahabat baik dia iaitu En Jalaluddin Mohd Jarjis sebagai Pengerusi Syarikat sekitar tahun 2004.

Yang menjadi persoalannya semasa perlantikan ini, Azman Mokhtar telah melantik seorang yang tidak ada pengalaman dalam industri semikonduktor, tak cukup dengan tu semua syarikat milik Jalaluddin terlungkup dek kerana kerakusan beliau, contohnya Encipta Sdn Bhd. Atas kapasiti apa dia dilantik sebagai Pengerusi ya?

En Jalaluddin ni pulak cukup gemar hidup secara mewah, contohnya dia suka BREAKFAST di Carcosa Seri Negara tiap-tiap hari! Bil Petrol dia sahaja sudah boleh mencecah lebih dari RM4000 sebulan, padahal dia tinggal di sekitar ibu negara saja. Dia suka keluar negara selalu dengan alasan untuk mencari bisnes tapi hakikat sebenarnya dia pergi untuk bisnes peribadi dia sendiri, naik flight first class lagi, semuanya ini akan dibil kepada Silterra! Hebat bukan?

READ MORE HERE



Comments
Loading...