PKR taja Raja Petra, Bala?


(Utusan Malaysia) – Kerajaan diminta mengambil tindakan terhadap pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerana terbukti parti itu melindungi dan dipercayai menaja Raja Petra Kamarudin dan P. Balasubramaniam di United Kingdom iaitu dua individu yang amat dikehendaki oleh pihak berkuasa negara ini.

Selain itu, bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari turut menggesa pihak berkuasa menyiasat sama ada PKR turut terlibat menaja sebuah portal propembangkang yang dijadikan medan oleh Raja Petra menyerang kerajaan dari luar negara.

Dalam masa yang sama, Anuar menggesa kerajaan mengekstradisi kedua-dua individu terbabit ke Malaysia untuk didakwa mengikut undang-undang negara.

Katanya, kerajaan perlu mengambil tindakan tersebut kerana gambar yang disiarkan di laman web Malaysia-Instinct.com hari ini jelas memperlihatkan hubungan rapat antara PKR dengan kedua-dua individu terbabit.

”Gambar Datuk Zaid Ibrahim, Raja Petra, Balasubramaniam dan dua individu lain yang disiarkan di laman web Malaysia-Instinct hari ini cukup menggambarkan hubungan antara PKR dan Raja Petra serta Balasubramaniam.

”Apa tujuan Zaid menemui mereka, saya tidak pasti tetapi saya percaya Zaid menjadi utusan kepada Anwar. Gambar ini tidak berbohong dan inilah bukti paling jelas mengenai hubungan antara mereka,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gambar Zaid, Raja Petra, Balasubramaniam dan dua individu lain yang disiarkan di laman web Malaysia-Instinct hari ini.

Dipercayai, gambar itu dirakamkan di United Kingdom kerana kedua-dua individu berkenaan berada di negara tersebut.

Pada 30 Jun lalu, laman web Malaysia Today menyiarkan gambar Raja Petra bersama Zaid yang juga Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Wilayah Persekutuan.

Raja Petra menghilangkan diri selepas dua waran tangkap dikeluarkan terhadapnya kerana gagal hadir ke mahkamah bagi perbicaraan menerbitkan artikel berbaur hasutan dan memfitnah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor melalui web Malaysia Today.

Balasubramaniam pula menghilangkan diri ke luar negara selepas memberi dua perakuan sumpah berbeza yang dibuatnya pada tahun lalu berhubung kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Dalam pada itu, Anuar percaya kerajaan tidak mempunyai masalah untuk menjejaki dan membawa mereka pulang ke negara ini dengan segera.

Beliau berkata, ia berdasarkan hubungan baik antara Malaysia dan UK yang terjalin sejak sekian lama.

”Oleh itu, saya amat berharap kerajaan tidak menangguhkan kepulangan mereka ke negara ini. Begitu juga tindakan terhadap pihak-pihak yang melindungi mereka.

”Jika ditangguhkan, saya kira ia akan memberi impak negatif kepada negara sekali gus boleh menghakis kepercayaan rakyat terhadap kewibawaan kerajaan dalam menangani kes ini,” katanya.

Anuar juga tidak menolak kemungkinan segala yang berlaku itu adalah hasil daripada gerakan terancang Penasihat PKR.

”Memanglah Anwar tidak ada dalam gambar tersebut tetapi kita harus ingat Zaid adalah orang kuat PKR. Saya yakin pemergiannya ke UK adalah sebagai utusan Anwar,” tambahnya.

Sementara itu, Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir menggesa kerajaan menggunakan segala saluran undang-undang bagi menahan Raja Petra dan Balasubramaniam.

Pihak berkuasa juga, katanya, perlu menyiasat para pemimpin PKR yang jelas dilihat mempunyai kaitan dengan kedua-dua individu tersebut.

Menurutnya, ia terbukti menerusi beberapa keping gambar yang menunjukkan kedua-dua individu itu pernah mengadakan pertemuan dengan salah seorang pemimpin tertinggi PKR di UK baru-baru ini.

”Perbuatan mereka menerusi blog dan portal berita serta ucapan di luar negara memang menipu dan merosakkan nama baik Malaysia.

”Jadi kerajaan perlu guna segala saluran undang-undang termasuk menyiasat PKR bagi menahan Raja Petra dan Balasubramaniam,” katanya kepada Utusan Malaysia hari ini.

 



Comments
Loading...