Pacat2 Putrid Jaya


Oleh Putrid Jaya

1. Adalah menjadi petanda buruk apabila konco2 kuat Perdana Menteri mula menyamun dan merompak kekayaan negara dengan mengambil kontrak mereka sendiri. Inilah tanda mereke tidak yakin Datuk Seri Najib Razak dan Barisan Nasional akan meraih kemenangan dalam PRU akan datang. Apa alasan lagi, kan?

2. Dahlah pacat2 yang terkenal yang berlegar di Putrid Jaya atau Taman Duta antara lain Tan Kay Hock, ‘Red Berry’ Siew Ka Wai, Jho Low@Paris Hilton, Douglas Cheng@One Arm Bandit … siapa kata kaum Cina tidak beruntung dibawah naungan DEB?

3. Tetapi ada juga ahli2 keluarga dan penolong2 khas yang mengambil peluang dan meraih keuntungan sampai member2 UMNO melatah. Hai! Umnoputra pun ketinggalan dan terpaksa mengemis dengan tauke2 Cina atau bos2 Melayu Baru.

4. Ayahanda Tun Doktor Mahathir sekarang murka dengar Si Adik Nazir mempromosikan idea mengabungkan Proton, Perodua dan UMW, mengikut jejak Slime Darby.  Pada pandangan Tun M, Proton sudah berjaya sebagai kereta nasional dan tidak perlu ‘merger’ dengan Perodua atau UMW. Apalagi ini idea dari seorang yang mencaci dan mengkritik DEB dan ketirisan DEB tetapi menggunakan nama abangnya untuk mendapat kontrak2 yang menguntungkan CIMB.

5. Seorang lagi yang amat dibenci oleh Ayahanda Tun M adalah Encik Omar Mustapa Ong, cendekiaawan yang mengilhamkan Program Transformasi Ekonomi (ETP) atau Pandai Tapau Ekonomi. Si Idris Jala  hanya ‘frontman’ tapi idea2, perunding2 tersohor dan daya pemikiran dibekalkan oleh Omar, pemegang saham Ethos Consulting yang didakwa memperkenalkan APCO Worldwide kepada  Najib.

6. Maklumlah Omar ini pandai. Memang lebih pandai daripada ahli2 Kabinet Najib yang ada sekarang.

7. Masalahnya, Omar juga tidak teragak mengambil peluang menjadi kaya secara peribadi. Dialah bos baru di Petronas dan bukan Shamsul Azhar Abbas, yang sebenarnya lebih tua daripada Tan Sri Hassan Marican. Tamak haluba Omar tidak terbatas untuk mendapat sebahagian daripada kekayaan khazanah Petronas sehingga dia tidak menhiraukan amaran keras Najib supaya tidak terlibat dengan bisnes Petronas.

Selanjutnya di sini:  http://putridjaya.wordpress.com/2010/10/01/pacat2-putrid-jaya/#more-17

 



Comments
Loading...