Sesal kemudian tidak ada gunanya – Terimalah badainya


Aspan Alias

Perjumpaan Najib dengan Ahli-Ahli Parlimen BN beberapa hari yang lepas menambahkan lagi keyakinan ramai yang pilihanraya umum akan tiba tidak lama lagi. Tetapi tidak kurang juga yang mengatakan PRU 13 tidak akan diadakan secepat itu dan tindakan Najib untuk memanggil Ahli-Ahli Parlimen BN itu hanyalah sebagai helah untuk meletihkan parti-parti pembangkang bila menjelangnya PRU itu.

Samada PRU dipanggil sekarang atau bila-bila pun tidak ada pihak yang akan berhenti untuk mendekati rakyat. Bagi PR peluang untuk mendapat mandat untuk memerintah bukan perkara yang mustahil maka adalag tepat jika mereka terus menerus mendekati rakyat sehingga bila-bila pilihanraya itu diadakan.

Bagi BN pula mereka akan terus mendekati hati rakyat untuk mengembalikan sokongan mereka terhadap BN seperti yang dialami sebelum tsunami politik 2008 dahulu. Pendek kata aktiviti politik akan terus menerus bersemangat sampai pilihanraya yang akan datang.

PR sedang berusaha untuk menjukkan perbezaan dengan kerajaan BN yang pernah memerintah dahulu dinegeri-negeri yang diberi mandat untuk memerintah sekarang. BN yang berkuasa dengan majoriti tipis diPersekutuan pula sedang berusaha untuk menunjukkan kepada rakyat yang mereka sedang membuat segala perancangan rapi untuk membangunkan negara kerana BN beranggapan politik itu adalah berhubung kait dengan ekonmi semata-mata.

Dinegeri-negeri yang ditadbir oleh PR, BN sedang melakukan apa sahaja untuk memberikan tentangan terhadap kepimpinan PR dengan mengorek segala kelemahan PR jika ada. Kerajaan BN dinegeri-negeri pula agak mudah untuk menentang tekanan BN kerana mereka boleh membuktikan apa-apa yang tidak senonoh yang pernah dilakukan oleh pimpinan BN semasa memerintah negeri-negeri tersebut.

Pendeknya untuk membuktikan kesalahan PR terpaksa dicari secara halus oleh BN, ibarat mencari kutu dalam rambut yang tebal. Jika tidak dapat BN dan penyokong-penyokongnya mengambil pendirian untuk menghentam pemimpin PR dengan mengambil isu peribadi, sehinggakan mereka mengintai-ngintai segala gerakan pemimpin PR.

Berbagai-bagai spekulasi dibuat oleh penyokong BN semata-mata untuk memecahkan PR keran UMNO dan BN memang selama ini hanya ‘survive’ dalam krisis. Dr Mahathir sendiri menggunakan perpecahan sebagai cara terbaik untuk ‘political survival’ beliau. Seandainya beliau tidak pecahkan rakyat dan parti yang dipimpinnya Dr Mahathir tidak mungkin kekal sebagai pemimpin utama selama 22 tahun.

Saya bersamasama dengan penyokong ‘totok’ beliau dan mengakui beliau adalah seorang yang bijak untuk ‘political survival’ peribadi beliau. Mungkin saya tidak bersama dengan penyokong beliau jika dijawab satu soalan yang penting; iaitu ‘at what cost?’

Untuk ‘political survival’ beliau banyak institusi demokrasi telah hancur lebur dan punah ranah dibuatnya. Bagi kepentingan beliau untuk terus berkuasa beliau terpaksa berperang dengan Raja-Raja Melayu dan kemuncaknya ialah pada tahun 1993 dahulu. Usaha menyekat keluhuran Raja-Raja Melayu memang sudah bermula pada tahun 1983 lagi apabila segala undang-undang yang dipinda oleh Parlimen akan berkuat kuasa walaupun Yang DiPertuan Agong tidak memberikan ‘consent’ terhadap apa yang diluluskan oleh Parlimen.

Dr Mahathir tidak percaya kepada ‘seperation of power’. Beliau mahukan segala kuasa dipusatkan kepada beliau. Budaya tidak mahu ‘co-exist’ dengan norma-norma demokrasi tulin ini sudah menjadi budaya sampai kesaat ini.

Tidak ada yang tidak pernah ditentang oleh Dr Mahathir semasa memegang tampuk kuasa. Sistem kehakiman yang bebas telah musnah dan belum lagi kebah sampai hari ini. Bergaduh dengan Bar Council merupakan perkara yang biasa. Bertegang leher dengan kesatuan pekerja juga menjadi santapan politik beliau.

Tetapi perkara itu sudah berlalu jauh dan elok kita berfikir dengan tenang tetapi intensif bagaimana untuk mencari penyelesaian yang baik bagi memperbetulkan masalah yang telah dilakukan oleh pemimpin terdahulu. Kita pandang hadapan dan terus kedepan dan cari penyelsaian dengan teliti.
Kita perlu melakukan introspeksi untuk mencari jalan kearah memperbaikki keadaan dan ianya memerlukan ketabahan dan pengorbanan.

Setakat ini belum lagi kita bertemu dengan kaedah yang terbaik untuk menuju kearah itu.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...