Cara selesaikan masalah suara bising waktu Azan


Isu ini telah diputar belitkan oleh golongan tertentu di mana sengaja atau berniat untuk memutar belit. Dalam surat Ng, beliau meminta perlahankan pembesar suara tetapi bukan memberhentikan penganut Islam menjalankan sembahyang Azan. 

By antimamak

Timbalan Ketua Biro Perancangan Strategi Pemuda MCA Ng Kian Nam yang beralamat di (deleted) Kuala Lumpur dan boleh dihubungi melalui HP: (deleted) menghantar surat keada kementerian yang bersangkut paut dengan kebisingan azan di Masjid Ikhlasiah.

Isu ini telah diputar belitkan oleh golongan tertentu di mana sengaja atau berniat untuk memutar belit. Dalam surat Ng, beliau meminta perlahankan pembesar suara tetapi bukan memberhentikan penganut Islam menjalankan sembahyang Azan.

Maka mengikut arahan pihak atasan (jawi) terhadap Imam masjid, Mahadi Abdullah, untuk memperlahankan kekuatan bunyi speaker di masjid tersebutJadi nampaklah Jawi bersetuju dengan pendapat Ng bahawa sahnya suara azan amat mengganggu keamanan dan hak asasi manusia.

Kalau kita merujuk kepada perlembagaan di Malaysia memang tidak dinafikan perlembagaan Malaysia memang menentang suara azan yang lantang menganggu keamanan terhadap penghuni di sesebuah kawasan.

(5) Perkara ini tidaklah membenarkan apa-apa perbuatan yang berlawanan dengan mana-mana undang undangan yang berhubungan dengan ketenteraman awam, kesihatan awam atau prinsip moral.

Nampak ??? Sembahayang dengan gunakan loud speaker mengganggu ketenteraman awam adalah di larang sama sekali.

Begitu juga Nuisance Act

-” public nuisance arises when an act materially affects the reasonable comfort & convenience of the life of a class of the society”. Person who may claim (civil proceeding)
-only a person who has suffered special damage can claim for damages for public nuisance. P has to prove that he has suffered damages & injury over & above the ordinary convenience suffered by the public at large. The following factors may be used as a guidance to determine the existence of special particular damage:
(i) the type or extent of damage is more serious,  must suffer more than what is suffered by other persons who are exposed to the same interference.

– Jadi persoalannya, siapakah yang tidak mengikut undang-undang? Kalaulah Pukida sanggup membakar patung di depan masjid, kenapa tidak bakar buku perundangan sekali di mana undang-undang ini menyekat Pukida jadi hero Islam? Kalau boleh, bakar sekali Mahkamah di merata Malaysia. Ini lah Pahlwan Islam – semangat pejuang Islam yang tulin.

– Kalau kita tanya pihak Pukida, berapakah orang dari mereka bangkit pada waktu 5.45 subuh dan menunaikan sembahyang Azan? Ramai Melayu masih tidur nyenyak pada waku itu, mereka tak berani marah sebab malu diberitahu orang tidak menunaikan sembahyang Azan.

Memang tidak dapat dinafikan Ng Kiam Nam seorang yang pekak tidak memahami cara interaksi dengan Melayu Islam, pada hal masalah ini cukup senang diselesaikan tanpa perlu hantar apa-apa surat kepada pihak atasan. Cuma keluarkan 500 Ringgit Malaysia, 200 Ringgt derma untuk masjid Ikhlaisah yang baki lain suap masuk dalam poket Tok Imam yang jaga pembesar suara, semua akan selesai. Dia akan simpan duit dengan diam-diam, pembesar suara akan jadi perlahan, malah akan dia beri alasan bahawa kualiti amplifier kurang memuaskan. Kah kah kah

Kalau hendak selesaikan masalah dengan Melayu, tunaikan kepala Agung beberapa keping, geng Melayu Islam akan taat setia dan menjunjung kepala Agung, jadi pejuang Islam yang tutup mulut dan jalankan tugas mereka … Melayu Islam Nampak Duit apa pun boleh selesai. Kah kah kah.

 




Comments
Loading...