Siapa pendatang?


Oleh Uthaya Sanker SB, Free Malaysia Today

Saya amat menyampah apabila sesiapa sahaja merujuk warganegara Malaysia daripada kalangan kaum Cina, kaum India dan “lain-lain” sebagai “pendatang” dan “bangsa asing”.

Ternyata kelompok yang menggunakan istilah berbentuk penghinaan itu tidak tahu membezakan antara “keturunan”, “kaum” dan “bangsa” serta tidak tahu sejarah dan asal-usul masyarakat pelbagai kaum di negara ini.

Sepatutnya kelompok seperti itu ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mampu menggugat keamanan dan keselamatan negara dengan membawa unsur-unsur ekstremis dan perkauman melampau.

Saya biasa mendengar penggunaan istilah “bangsa asing” dan “pendatang”; misalnya apabila kelompok tertentu (termasuk Badut Paul Lathic, tentunya) berkata, “Bangsa asing dan pendatang perlu menghormati bla bla bla …” di mana istilah itu digunakan untuk merujuk kepada mana-mana warganegara Malaysia yang bukan “kaum Melayu”.

Saya juga amat menyampah apabila kelompok tertentu bercakap mengenai penduduk di Sabah dan Sarawak bagaikan kedua-dua negeri itu bukan sebahagian daripada Malaysia!

Sering juga saya mendengar orang berkata, “Bangsa asing dan pendatang pun sudah pandai bercakap Bahasa Malaysia” di mana “bangsa asing” dan “pendatang” bukan merujuk kepada bangsa asing (bukan warganegara Malaysia) dan pendatang asing tetapi merujuk kepada sesiapa sahaja yang bukan “kaum Melayu” walaupun mereka adalah warganegara Malaysia yang berjiwa Bangsa Malaysia.

Saya berani mengatakan bahawa istilah “pendatang” dan “bangsa asing” digunakan ke atas warganegara Malaysia yang bukan “kaum Melayu” hanya oleh kelompok yang fanatik, penuh dengan kebencian, bersikap perkauman secara ekstrem serta menganggap dirinya sendiri adalah “pendatang” yang sedikit pun tidak berjiwa atau bersemangat Bangsa Malaysia.

Maka, untuk menutup hakikat kelemahan dirinya itu, mulalah individu berkenaan melabel orang lain sebagai “pendatang” dan “bangsa asing”; tidak ubah seperti kelompok tertentu yang takut bayang-bayang sendiri dalam soal penggunaan istilah “Bahasa Malaysia” apabila merujuk kepada bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini.

Pada 26 Julai 2010, saya ada menyatakan begini pada ruangan status di laman rangkaian sosial Facebook:

“Terkejut kerana masih ada kelompok tertentu yang merujuk pada warganegara Malaysia kaum India dan kaum Cina sebagai ‘bangsa asing’ dan ‘pendatang’.”

Pelbagai reaksi dan protes peribadi

Status itu mendapat beberapa reaksi daripada rakan-rakan. Masing-masing memberikan pandangan, komen dan kritikan untuk manfaat bersama. Sekurang-kurangnya, ada ruang dan peluang untuk mereka bersuara dan menyatakan pendirian berhubung topik yang sengaja dilabel pihak tertentu sebagai “sensitif” dan “menggugat keselamatan negara”.

Pada tarikh yang sama juga, saya memutuskan untuk mengambil langkah wajar sebagai protes peribadi terhadap penghinaan yang dilakukan mana-mana pihak melalui penggunaan istilah “bangsa asing” dan “pendatang”.

 

SELANJUTNYA DI SINI.



Comments
Loading...