Penyingkiran Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) Yayasan Selangor


Ilham telah mengarahkan supaya surat perpindahan Datin Sabariah dikeluarkan dengan segera. Ilham juga mengarahkan supaya semua aset milik Yayasan Selangor yang ada pada Datin Sabariah diambil semula. Datin Sabariah telah menyerahkan semua aset pada hari yang sama, 29 Oktober 2010.

By Steffan

Datin Sabariah Ahmad merupakan seorang kakitangan tetap Yayasan Selangor dan akan bersara wajib bila mencapai umur 55 tahun pada penghujung 2011.

Beliau merupakan isteri kepada mantan Pengurus Besar Yayasan Selangor, Dato’ Zurkarnain A. Rahman (1998-2000).

Datin Sabariah dinaikkan jawatan sebagai Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) dengan tempoh percubaan selama enam bulan yang bermula dari 1 hb. Ogos 2010.

Pada hari Jumaat 29 Oktober 2010, Pengurus Besar Yayasan Selangor, Ilham Marzuki telah berjumpa semua kakitangan di surau Menara Yayasan Selangor.

Ilham membaca surat layang yang dihantar kepada ketua isteri beliau. Isteri Ilham bekerja di Jabatan Perancangan Ekonomi (EPU) di Putrajaya.

Ilham mengesahkan KEBENARAN bahwa (a) dia, Ilham Marzuki adalah ahli PAS yang suka menyebut kata-kata lucah seperti pundek, pukimak, kongkek, babi  dan  (b) Timbalan Pengurus Besar (Pengurusan), Mohd Saifulruddin bin Sulaiman adalah seorang samseng setinggan yang memiliki banyak kereta.

Di akhir perjumpaan itu, Ilham memberitahu kakitangan yang hadir bahwa penulis surat tersebut dilahirkan di Melaka dan dibesarkan di Johor. Orang-orang lama Yayasan membuat kesimpulan bahawa Datin Sabariah, Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) adalah orang dimaksudkan oleh Ilham.

Selesai perjumpaan itu, Ilham telah mengarahkan supaya surat perpindahan Datin Sabariah dikeluarkan dengan segera. Ilham juga mengarahkan supaya semua aset milik Yayasan Selangor yang ada pada Datin Sabariah diambil semula. Datin Sabariah telah menyerahkan semua aset pada hari yang sama, 29 Oktober 2010.

Surat perpindahan menyebut bahawa Datin Sabariah ditukar ke Bahagian Sumber Manusia SUK pada 1 November 2010.

Pejabat SUK mempersoalkan perpindahan mendadak Datin Sabariah kerana lazimnya sebarang proses penempatan pegawai dari anak syarikat hendaklah dimulakan dengan permohonan rasmi dari Pengurus Besar anak syarikat kepada Pejabat SUK/Menteri Besar.

Alasan yang diberikan oleh Ilham ialah Datin Sabariah tidak mampu menjalankan tugas-tugas sebagai Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) dengan memuaskan. Datin Sabariah telah diturunkan pangkat dan gaji dan elaun-elaun sebagai Timbalan Pengurus Besar telahpun ditarik balik.

Semasa ditempatkan di Bhg Sumber Manusia SUK, Datin Sabariah telah cuba untuk mendapatkan bantuan Setiausaha Politik MB, Puan Faekah dan MB sendiri untuk dipindahkan balik ke pejabat beliau di Yayasan Selangor, Petaling Jaya. Malangnya beliau tidak mendapat layanan yang sewajarnya.

Pada 1 Disember 2010 Datin Sabariah telah menulis surat kepada MB Selangor menyatakan ketidakpuasaan hati beliau terhadap tindakan memindahkan beliau ke SUK tanpa sebarang alasan yang munasabah. Di dalam surat berkenaan Datin Sabariah telah memberi tempoh kepada MB untuk memindahkan beliau kembali ke jawatan Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) atau bersedia untuk menghadapi tindakan perundangan.

Datin Sabariah diarah pulang ke Yayasan Selangor tetap tidak dibenarkan kembali ke Pejabat Timbalan Pengurus Besar (Pendidikan) di Menara Yayasan Selangor, PJ. Sebaliknya beliau ditempatkan di Asrama Yayasan Selangor, Kuala Lumpur.

Datin Sabariah telah meletakkan jawatan pada pertengahan Disember 2010 dan membuat aduan kepada Jabatan Perhubungan Perusahaan Negeri Selangor. Kes beliau telah didengar pada bulan Mac 2011. Sehingga kini masih belum ada sebarang keputusan muktamad dicapai.

 



Comments
Loading...