Kemungkaran politik dan ekonomi – Tanggunjawab rakyat menolaknya


ASPAN ALIAS

Ramai rakyat berpendapat pilihanraya umum akan tiba dalam tahun ini juga. Faktor banjir musim tengkujuh tidak menjadi hal kerana jika di adakan waktu banjir yang kebetulan berlaku di dalam negeri-negeri tadbiran PR, banjir itu mungkin menjadi ‘plus faktor’ kepada BN kerana ramai penyokong PR di negeri-negeri itu katanya tidak akan dapat keluar mengundi dengan sepenuhnya. Betul atau tidak pandangan itu saya tidak tahu.

Tetapi yang penting sekali kita lihat PM Najib sudah menjelajah ke seluruh negara mengumumkan peruntukan itu dan ini dalam jumlah yang sangat besar. Wang ringgit yang di salurkan kepada rakyat sekarang itu adalah wang rakyat termasuk wang rakyat yang tidak menyokong BN, bukannya wang BN.

Bajet 2012 yang akan dibentangkan pada 7hb Oktober ini adalah bajet pilihanraya. Keseluruhan bajet itu akan penuh dengan janji-janji dan selalunya sebagaimana pengalaman yang lalu tidak semua janji itu akan terlaksana kerana ianya hanya janji dan janji. Samada bajet itu cantik atau sebaliknya kecenderungan rakyat untuk melakukan perubahan semakin kuat dan nyata.

Yang pentingnya rakyat mesti seronok selepas mendengar pembentangan bajet itu. Semasa rakyat sedang seronok itulah pilihanraya akan diadakan kerana jika dilakukan lama selepas itu rakyat akan sedar bajet itu hanyalah janji untuk mendapatkan sokongan yang kebanyakannya tidak akan dapat dilaksanakan.

Najib tidak akan mengadakan pilihanraya sesudah rakyat sedar yang bacaan pembentangan bajet itu hanyalah satu pembentangan yang tidak mungkin terlaksana. Sebelum rakyat sedar pilihanraya mesti di adakan.

Banyak perkara yang akan dilakukan yang memungkinkan rakyat marah semuanya ditangguhkan. Cukai 6% keatas perkhidmatan pra bayar melalui perlaksanaan GST telah ditangguhkan selepas pilihanraya. Dalam isu ini semua rakyat tahu yang mereka akan dikenakan cukai ini selepas pilihanraya nanti. Justru mengundi BN kali ini ialah untuk mempastikan BN boleh mengenakan cukai terhadap mereka apabila mereka mendapat mandat nanti.

Tetapi BN tidak menyedari yang anak-anak muda mungkin tidak akan mengundi BN untuk mengelakan mereka dicukai sebanyak 6% itu. Pendek kata semua yang akan dikenakan kepada rakyat tidak akan dilakukan sekarang ini. Mereka akan dikenakan semuanya itu setelah mereka mengundi BN nanti.

Di peringkat parti-parti kedua-dua belah pihak BN dan PR mereka sedang berusaha menyelesaikan masalah yang ada di antara parti masing-masing. UMNO dan ahli-ahli komponennya sedang berusaha menyelesaikan masalah di antara mereka. BN sedang cuba mengatasi masalah beban yang sedang UMNO pikul untuk menjadikan MCA dan Gerakkan di terima kembali oleh pengundi.

Di pihak PR yang hanya belum selesai ialah masalah isu hudud yang sedang di usahakan untuk dilaksanakan di negeri Kelantan yang kini menjadi masalah di antara PAS dengan DAP. Kedua-dua belah pihak mempunyai masalah.

UMNO berpendapat (kata Muhyiddin) yang UMNO bukan menentang hudud tetapi undang-undang itu belum sampai masanya untuk dilaksanakan kerana belum bersedia. Tetapi kepada yang masih mempunyai daya ingatan yang kuat kerajaan Persekutuan telah menolak usul untuk mengadakan hukum hudud ini bulat-bulat semasa pimpinan Dr Mahathir dulu.

Saya tidak menyalahkan Dr Mahathir dalam isu ini tetapi apa yang salahnya beliau telah mengalihkan kesalahan itu kepada Karpal Singh bukannya disebabkan penolakan kerajaan Persekutuan. Memanglah Karpal menolaknya kerana pemimpin Islam seperti pemimpin UMNO sendiri menolaknya bagaimana pula kita hendak mengharapkan Karpal untuk memperjuangkan hudud itu.

Saya tidak mahu berbahas tentang hudud ini kerana saya tidak faham tentang sistem perundangan hudud ini. Tetapi apa yang saya faham hudud adalah ‘preventive Law” sedangkan undang-undang civil itu adalah sebaliknya. Yang saya tahu di Saudi Arabia yang melaksanakan hudud ini pun tidak sampai sepuluh orang yang dipotong tangannya kerana kesalahan mencuri, kerana dengan undang-undang hudud ini orang ramai amat takut untuk melakukan perkara-perkara yang mempunyai elemen mencuri dan sebagainya.

Tetapi biarkan isu itu dihalusi oleh semua pihak dalam PR kerana BN memang tidak bersetuju dengan hukum hudud ini. Hukum hudud ini memang telah dimomokan sebagai hukum yang zalim oleh mereka yang takut menghadapi undang-undang ini. Dalam sistem hudud bukan senang untuk membuktikan kesalahan seseorang kerana saksi-saksi yang sekurang-kurangnya 4 orang itu mestilah dari mereka yang muktabar dan ini susah untuk dicari. Usaha untuk menentukan samada saksi-saksi itu adalah dari mereka yang muktabar itu sendiri adalah susah. 

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...