Perasaan takut boleh hilang sebentar dengan berbagai-bagai cara


ASPAN ALIAS

Ada dua orang pembaca setia saya menulis kepada saya untuk saya memberikan komen terhadap cara PM Najib bercakap dengan menjerit dan bertempik di dalam mana-mana majlis kempen beliau. Saya tidak berminat untuk mengomennya kerana dah stail beliau suka bertempik dan menjerit apa yang saya dapat katakan?

Tetapi saya hanya hendak membuat satu cerita semasa saya membesar di kampung saya yang jauh dipedalaman semasa itu. Sekarang kampung saya sudah tidak jauh ke pedalaman lagi, malah boleh menembusi perjalanan ke Jelebu, Bahau dan Kuala Pilah dengan senang.

Alhamdulillah, anak-anak kampung saya semuanya ingat kepada jasa ibu bapa yang membesarkan mereka dan semua mereka membantu ibu bapa mereka di kampung yang kesemuanya telah tua-tua belaka. Tidak ada orang-orang tua yang terbiar kerana anak-anak mereka semuanya membela nasib ibu bapa mereka yang sudah uzur. Alhamdulillah.

Tetapi semasa awal enam puluhan dahulu kami sangat jauh dari dunia luar. Api letrik belum sampai ke kampung saya. Jalanraya pun baru tahun ‘67 baru di bina. Sebelum itu kami hidup dalam kegelapan. Cerita saya ini hanya boleh difahami dengan mudah oleh orang yang hidup di zaman itu dan mempunyai keadaan di kampung mereka yang sama dengan keadaan kampung saya.

Walaupun tidak ada letrik kami berkemampuan berjalan dalam kegelapan kerana sudah biasa dengan keadaan itu. Kehidupan kami seperti biasa. Kalau nak ke surau pun boleh berjalan dalam gelap. Alhamdulillah kami sampai ke mana-mana yang hendak kami tuju. Perasaan takut tidak ada dalam kamus kehidupan kami walaupun perasaan itu datang sekali sekali semasa berjalan di dalam gelap itu.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...