Bandingan Kristian-M’sian First dan Cina Indonesia


Sekiranya kita mengikut contoh Indonesia, meskipun bahasa dan budaya kaum-kaum minoriti dibelakangkan namun agama kaum minoriti diletakkan sebaris dengan agama Islam.

Helen Ang

Seorang pembaca Calvin Sankaran semalam memberi komen di bawah:

“Helen, Help me out here, for I am confused.

“Pray enlighten me on how Hannah [Yeoh] reconciles her Christian fundamentalist/right wing views with her Malaysian First/Bangsa Malaysia belief? Isn’t being Malaysian First/Bangsa Malaysia means discarding of racial and religious identification in favour of an universal, Malaysian identity?”

Calvin telah membalas posting saya yang bertajuk ‘Saint Hannah stones the BN sex sinners‘.

Calvin menulis:

“I think you are absolutely right in pointing out the Rise of the Christian Right within DAP with the likes of Hannah, Tony, Teresa and the rest. I have noted that this is no accident but a deliberate strategy. In Penang and in Klang Valley, the churches are being used to propagate DAP’s agenda. Many DAP leaders speak in churches and there are a group of Christian leaders who are rabidly pro-DAP and never fail to influence their flocks to vote for the ‘Christian heroes’. If you recall, the tactics was used during the Sarawak State elections.”

Sesetengah pemimpin DAP dan kelompok Malaysian Firsters mereka memang sering mencanangkan cogankata ‘Bangsa Malaysia’.

Ada baiknya jika kita membandingkan konsep ‘Anak Malaysia’ dengan pembinaan negara bangsa oleh jiran kita Indonesia.

Screenshots di bawah diambil daripada kertas bertajuk ‘The State and the Chinese Minority in Indonesia’ oleh Leo Suryadinata.*

Karangan beliau terkandung dalam kompilasi esei Chinese Adaptation and Diversity yang juga disuntingnya. Buku tersebut boleh dibaca dalam format pdf di SINI.

Suryadinata telah menulis, “The most conspicuous effort to assimilate the Chinese into indigenous Indonesian society has been reflected in the political policies on education, language and Chinese names.”

KE ARAH ANAK MALAYSIA

I. Sejumlah 1,100 sekolah Cina ditutup dan ditukar menjadi sekolah kebangsaan Indonesia. (Di Malaysia ada lebih kurang 1,300 SJK (C).)

Halaman 89

II. Semua budak Cina diwajibkan menuntut di sekolah kebangsaan

Bahasa pengantar di sekolah ialah Bahasa Indonesia sementara Bahasa Cina boleh diajar sebagai satu matapelajaran. (Langkah ini sejajar dengan apa yang disyorkan oleh kempen Satu Sekolah Untuk Semua).

Halaman 89

Di Indonesia, itulah dikatakan membentuk Bangsa Indonesia.

Cadangan DAP untuk membentuk Bangsa Malaysia yang diuar-uarkan parti itu bagaimana pula?

Halaman 91

III. Nama Cina diganti dengan nama Indonesia

Memiliki nama Indonesia dilihat sebagai satu cara untuk minoriti Cina menunjukkan kesetiaan mereka kepada ibu pertiwi serta merapatkan identiti diri dengan negara.

Kedua-dua arwah presiden Sukarno dan Suharto memperkenalkan undang-undang yang mengkehendaki orang Cina Indonesia menukar nama. (Di Malaysia, orang Cina boleh mengambil nama Malaysia yang contohnya berbunyi Hasnah Yeop).

Halaman 92

IV. Pancasila: Status sama kepada semua agama

Yang bezanya Indonesia dengan kita ialah ideologi kebangsaan Indonesia mendokong pluralisme agama dan tidak memberi ruang kepada ‘political Islam’ untuk mengatasi agama-agama lain.

Di Indonesia, agama Katholik dan Protestant diiktiraf dalam rukun negara Pancasila.

***    ***   ***

Untuk menjawab soalan Calvin Sankaran, nampaknya para politikus evangelis DAP sanggup menggadai bahasa dan budaya Cina, India dan minoriti-minoriti lain.

Sekiranya kita mengikut contoh Indonesia, meskipun bahasa dan budaya kaum-kaum minoriti dibelakangkan namun agama kaum minoriti diletakkan sebaris dengan agama Islam.

Read more at: http://helenang.wordpress.com/2012/01/21/bandingan-kristian-msian-first-dan-cina-indonesia/



Comments
Loading...