Najib habiskan RM20 Juta untuk Panda.. dan Panda itu disewakan atau dipinjamkan?


http://4.bp.blogspot.com/-0yPJf52tInw/T9oo5IVqRYI/AAAAAAAAd30/gNK2P_4oZzI/s400/Najib+panda.jpg

Anak Sungai Derhaka

Mungkin ramai yang tidak tahu.. kos yang akan dibelanjakan untuk dua ekor panda yang menurut Najib dipinjamkan oleh China kepada Malaysia adalah RM20 Juta..

Dua hari lalu Najib telah mengalu-alukan orang ramai menamakan dua ekor panda yang dipinjam Malaysia daripada negara China ..

Dalam laman Facebook berbahasa Cinanya, Najib yang menggelar dirinya “Ah Jib Gor” berkata kedua-dua ekor binatang itu mewakili hubungan baik dengan republik itu.

Tulis Najib.”Spesis panda sudah hampir pupus, namun China bersetuju meminjamkannya kepada kita. Ini membuktikan China percayakan kita.

China percaya kepada kita konon… tengok gambar dibawah, imej atau gambar ini menunjukkan negara-negara yang yang meminjam ‘Giant Panda’ dari negara China..

Dan menariknya kebanyakkan negara yang mendakwa meminjam itu sebenarnya menyewa ‘Giant Panda’ itu dari China’s Wulong Panda Research Institute.

Antaranya ialah Thailand..

The Thai government pays $250,000 a year to China’s Wulong Panda Research Institute to rent the pandas, who, depending on the weather, reside in either a $1 million air-conditioned cage or an extensive, fan-cooled outdoor enclosure ringed by a mini-replica of China’s Great Wall – USAToday

United States of America menyewa ‘Giant Panda’ pada kadar USD1 Juta setahun..

In 1972, two pandas were presented to the United States after President Nixon’s historic visit; in 1974, another two were given to Britain in the wake of Edward Heath’s friendly visit. In 2005, as part of the talks with Lien Chan, China gifted two pandas to Taiwan.

In today’s market economy, however, there are no more freebies. China usually offers 10-year loans with prices close to $1m as the yearly rental. The flocking of would-be panda-huggers will bring fat profits to the zoo and to China – Guardian

Manakala Kanada pula sewa dengan kos $10 Juta

Prime Minister Stephen Harper officially confirmed Saturday that China has agreed to loan two giant pandas to zoos in Toronto and Calgary for a period of five years each – beginning next year – at a cost of $10 million.

Millions of dollars more will be spent to prepare the zoos and to care for the animals, including about $200,000 or so a year in bamboo costs to feed the bears and additional fees to train Canadian panda handlers with help from the Chinese – Ottawa Citizen

Jepun.. yang mula-mula mengalu-alukan orang ramai menamakan Panda yang disewanya dari negara China.. dua hari lepas langkah ini ditiru Najib.. membayar $950,000 satu tahun..

The metropolitan government will ask the public to nickname the two pandas, a 143-kg male and 124-kg female, officials said. The animals will be moved here in February before their public showing begins the following month. Under the lease deal, Tokyo will contribute $950,000 a year to wildlife preservation in China – Japantimes

Itu antara beberapa negara yang mendakwa dipinjamkan ‘Giant Panda’ oleh China.. macam Najib kata tu.. tapi hakikatnya membayar sewa yang tinggi untuk tujuan meminjam tersebut.

Jika negara-negara tersebut di atas membayar sewa untuk Panda dari negara China, apa istimewanya Malaysia untuk diberikan pinjam secara percuma oleh negara China?

Berbalik kepada Kerajaan UMNO/BN membelanjakan sebanyak RM20 Juta untuk memelihara binatang ini..

April lalu beberapa akhbar berbahasa Cina melaporkan Kerajaan Malaysia akan membelanjakan sekitar RM20 Juta untuk memelihara dua ekor Panda ini..

Kos ini adalah termasuk kerja-kerja untuk menyediakan prasarana yang menyerupai habitat asal Panda itu dimana sebuah bangunan yang berhawa dingin akan dibangunkan khusus untuknya.

Dan buluh yang menjadi makanan bagi Panda tersebut akan diimport dari China disamping latihan untuk rakyat tempatan yang akan menjaga Panda itu..

The Star On line    

RM20 Juta lagi wang pembayar cukai akan dijadikan tahi panda oleh Najib.

Langkah Najib itu disifatkan sebagai ‘Kera dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan’ oleh Sahabat Alam Malaysia.

Read more at: http://darisungaiderhaka.blogspot.com/2012/06/najib-habiskan-rm20-juta-untuk-panda.html#more

 

 



Comments
Loading...