Perhimpunan Pakatan-NGO ketengahkan isu PRU 2013 untuk kemenangan


Peserta berkumpul di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru, 11 Jan 2013 menjelang Perhimpunan Kebangkitan Rakyat di Kuala Lumpur hari ini. – Gambar Choo Choy May

Clara Chooi, The Malaysian Insider 

Sekali lagi Malaysia menjadi tumpuan dunia apabila ribuan aktivis politik dan aktivis lain membanjiri ibukota bagi mencabar kekuasaan Barisan Nasional (BN) semenjak Merdeka.

HImpunan Kebangkitan Rakyat yang popular dengan singkatan “KL112” atau “perhimpunan pelangi”, adalah perhimpunan simbolik bagi gabungan Pakatan Rakyat (PR) dan pergerakan masyarakat sivil negara dalam acara raksasa strategik kerana hanya beberapa bulan sebelum pilihan raya umum (PRU) yang mesti diadakan menjelang Jun tahun ini.

Bagi kedua-dua belah pihak, hubungan simbiotik, atau bahkan perlu memastikan matlamat masing-masing tercapai, sama ada untuk memansuhkan projek nadir bumi Lynas di Kuantan, memberikan pendidikan tinggi percuma, reformasi pilihan raya atau untuk menggantikan BN sebagai kerajaan.

Wanita di kalangan peserta di Kelab Sultan Sulaiman.

Bercakap kepada The Malaysian Insider semalam, beberapa penganalisis bersetuju bagi PR, perhimpunan hari ini menjadi peluang terbaik bagi pakatan tersebut untuk menjana semula penyokongnya dan juga mempengaruhi aktivis tidak terlibat politik dan golongan atas pagar selepas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaan melaksanakan konsep 1Malaysia untuk memenangi kembali sokongan.

“Jika semuanya berjalan dengan aman, PR boleh bergantung kepada acara yang menjana tenaga ahli dan penyokong, selepas melihat gelombang besar menyokong.

“Kesannya akan menjadi positif dan mungkin secara psikologi bagi orang-orang yang hadir, akan merasa ditarik balik dan digalakkan untuk bekerja bagi parti dan punca masing-masing,” kata pengarah Merdeka Centre Ibrahim Suffian.

Sekiranya perhimpunan mencapai sasaran satu juta atau bahkan mendapat separuh dari jumlah peserta disasarkan, “perhimpunan pelangi” KL112 berkemungkinan akan digunakan sebagai kayu pengukur untuk mengukur prestasi PR dalam PRU ke-13.

Bagi Ibrahim, jumlah orang ramai akan menjadi “penanda visual” bagi mereka yang mempunyai banyak rungutan terhadap kerajaan dan petunjuk apa yang boleh berlaku apabila pilihan raya diadakan dan tempoh kempen bermula.

Penganjur perhimpunan berucap di Kelab Sultan Sulaiman.

Prof Madya Shaharudin Badaruddin dari Universiti Teknologi Mara mengatakan perkara sama, tetapi menambah kesan yang paling ketara pilihan raya akan bergantung kepada bagaimana ia mengoncangkan golongan atas pagar dan bukan penyokong tegar sama ada PR atau BN.

“Jika kehadiran adalah besar, sudah tentu kesan adalah baik untuk PR. Tetapi yang paling penting adalah apa ia mampu lakukan kepada golongan atas pagar,” katanya.

Tetapi ahli akademik itu menambah tidak boleh menolak kemungkinan bahawa perhimpunan raksasa hari ini juga boleh memberi kesan baik kepada BN.

Beliau menegaskan keterbukaan kerajaan dalam membenarkan acara diadakan dan kesediaan pasukan polis untuk mengawal acara, akan menarik perhatian pengundi dengan baik.

“Mungkin mereka akan melihat ini sebagai sebuah kerajaan yang akhirnya matang, serius mengenai dasar-dasar transformasi yang mereka bercakap mengenainya.

“Oleh itu, bagi orang-orang yang mungkin terpengaruh kepada pembangkang, mereka mungkin kembali ke pangkuan BN,” katanya.

Bersetuju dengan pendapat ini, Ibrahim mengatakan perhimpunan KL112 juga boleh membuktikan untuk menjadi pedang “bermata dua” untuk PR, terutamanya jika perhimpunan tidak mengakibatkan pertempuran antara penunjuk perasaan dan polis.

“Sekurang-kurangnya bagi yang di tengah, mereka akan melihat BN sebagai lebih matang, sebagai akhirnya menghargai demokrasi dan tidak takut dengan bantahan dalam format ini,” katanya.

Menjelang acara petang ini, penganjur perhimpunan berjaya menjana media untuk menjadikan pusat bandar Kuala Lumpur sebagai tumpuan dunia.

Malahan di garis susur masa laman Twitter “Twitterjaya”, perbahasan tidak berkesudahan sehingga akhir malam tadi oleh kerana peserta teruja membincangkan rancangan untuk acara tersebut.

Kepada penganjur, ini adalah satu tanda “kebangkitan rakyat” yang merupakan tujuan utama acara tersebut.

“Perhimpunan ini untuk mengingatkan kerajaan hari ini, dan mereka yang mungkin memegang kuasa kemudian, ini adalah rungutan rakyat Malaysia yang mesti diingati dan diselesaikan. Rakyat adalah yang paling penting,” kata aktivis Hishammuddin Rais kepada The Malaysian Insider malam tadi.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...