Ini bukan artikel RACIST


https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNPytr2C12ROgL8z0Hing-a2qpSmj_1QJPe58xwyMo9i2Gwla6 

Niat sebenar DAP iaitu mewujudkan lebih banyak kawasan parlimen Cina melalui kempen bawah sedar “Satu Orang, Satu Undi, Satu Nilai” kepada rakyat Malaysia. 

Paneh Miang 

1. Tidak adillah kalau nak kata semua Cina racist. Sahabat Cina kami yang sama belajar di Sekolah Kebangsaan, yang fasih bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan, yang selalu pakai baju kurung hari Jumaat, yang hormat dengan agama Islam sebagai agama Persekutuan, serta faham akan batas serta hak Melayu/Bumiputera dan kaum-kaum lain etc. tak sepatutnyalah digelar racist.
2. Walaupun hanya 10.8% atau 565,672 undi Cina telah memihak kepada Barisan Nasional di PRU-13 berbanding jumlah pengundi Cina berdaftar di Malaysia yang mencecah 3.87 juta; sekaligus membuktikan bahawa lebih 3 juta undi Cina telah memihak kepada Komplot Pembangkang di PRU-13; maka takdelah “racist sangat Cina ni”…kan?
3. Tambahan pula jumlah 565,672 undi Cina kepada Barisan Nasional adalah kurang separuh berbanding 1.3 juta ahli berdaftar parti MCA. Maknanya ahli MCA sendiri pun tak sokong BN…pun takdelah racist juga kan?..kan?
4. Lagipun, mungkin lebih 3 juta pengundi Cina yang mengundi Komplot Pembangkang di PRU-13 hanyalah Cina yang tak fasih berbahasa Melayu, malah ada yang langsung tak tahu cakap bahasa Melayu, pastu nak cover tak tau cakap Melayu…dibantainya cakap English; yang belajar di sekolah berjenis-jenis, yang 99% kehidupan hariannya hanya bergaul dengan kaum sespesis, yang menghina Islam, yang suruh perlahankan azan, yang padam semua tulisan jawi di signboard jalan, yang nak masukkan kalimah Allah dalam Al-Kitab (bukan bible bahasa Indonesia seperti di Sabah/Sarawak), yang memperjuangkan hak sama rata semua kaum (adil bukan bermaksud sama rata), yang menyokong pluralisme agama dan LGBT, yang halau Melayu balik kampong, yang mengamalkan nepotism dalam parti, CEO Flight bangang yang tak nak beli slot iklan dalam Utusan etc; pun masih tak racist juga Cina ni kan?..kan?..kan?
5. Sungguhpun berjuta undi Cina telah memihak kepada Komplot Pembangkang di PRU-13, namun kami kurang setuju apabila pemimpin BN mengatakannya sebagai ‘Chinese Tsunami’, tetapi lebih sesuai rasanya dikatakan sebagai ‘Urban Tsunami’.
6. Kami ambil contoh di Negeri Sembilan, kebanyakan peti undi yang BN kalah, atau nyaris kalah (undi sedikit) adalah di kawasan yang ramai pengundi luar, iaitu pengundi yang menetap atau bekerja di bandar (urban) seperti di Kuala Lumpur, Selangor, Perak dan Penang. Malah antara negeri yang BN menang tipis atau kalah seperti Kedah, Terengganu, Perak dan Kelantan juga memiliki jumlah pengundi luar (urban) yang ramai.
7. Harap selepas ini BN akan buat analisa terperinci di setiap peti undi terutama di kawasan yang BN menang tipis atau kalah di PRU-13.

8. Komplot Pembangkang kini sedang menghangatkan isu Undi Popular vs Undi Electoral sepertimana gambarajah di atas yang banyak dikongsi dalam laman MukaBuku. Malah isu Undi Popular ini dijadikan modal oleh Komplot Pembangkang untuk meng’halal’kan mereka berdemonstrasi 505. Tapi kami taklah berminat nak ulas perbezaan antara Undi Popular dan Undi Electoral sebab dah ramai yang ulas pasal tu. Cuma sengaja juak pembangkang ni buat-buat dungu tak faham sebab nak jadikannya isu bagi menarik simpati rakyat Amerika dan Israel.
9. Kalau masih tak tahu mengapa Malaysia mengiktiraf Undi Electoral berbanding Undi Popular, bolehlah rujuk sana, atau sini, atau nak lebih ringkas dan padat lagi di sinun.
10. Kami hanya ingin fokus pada sisi kecil yang kurang di’highlight’ oleh gambarajah di atas, tetapi ‘jarum’nya telah disuntik sekian lama secara halus ke dalam minda rakyat Malaysia, terutama kepada generasi muda Pribumi;

11. Jika anda perasan, kebanyakan kempen DAP sejak PRU-10 pada 1999 ialah “Membahagikan kerusi parlimen dengan lebih sama-rata”, dan “Satu Orang, Satu Undi, Satu Nilai”. Malah DAP juga kerap mengeluarkan kenyataan mengenai persempadanan semula kawasan pilihanraya berteraskan prinsip “satu orang, satu undi, satu nilai”, serta menubuhkan jawatankuasa bagi tujuan itu. Boleh rujuk kenyataan DAP disini dan di sinun.
12. Persoalannya, adakah orang Melayu/Pribumi terutama generasi muda faham makna tersirat dalam kempen DAP “Satu Orang, Satu Undi, Satu Nilai”?

Read more at: http://paneh.blogspot.co.uk/2013/05/ini-bukan-artikel-racist.html 



Comments
Loading...