Bila berbalah tentang dasar parti, jangan serang peribadi individu


Saya dituduh kecewa kerana tidak menjadi calon dalam PRU 13 yang lepas dan ini merupakan komen yang sangat peribadi. Jika pun saya dijadikan calon ia tetap tidak melambangkan ‘multiracialism’ seperti yang dilaungkannya itu kerana ia akan hanya menambah bilangan Melayu di dalam senarai itu hanya menjadi dua orang sahaja dari seorang yang ada sekarang. 

Aspan Alias

Keputusan pilihanraya ke 13 sememangnya merupakan tanda aras dan memberikan banyak jawapan kepada isu-isu yang dibangkitkan oleh semua pihak sebelum pilihanraya itu diadakan. Malaysia sebagai sebuah negara yang memberikan semua rakyat hak untuk memilih akan memberikan semua jawapan yang di isukan dalam proses masing-masing mendapatkan sokongan dan kemenangan.

Negara kita baru sahaja melepasi pilihanraya umum yang sangat panas semasa mengharung waktu berkempen beberapa bulan sebelum itu. Seperti biasa setiap pihak memberikan janji dan memaparkan manifesto masing-masing untuk menambat hati rakyat.
Individu atau kumpulan yang menang bersukaria dan yang kalah berdukacita dan ada yang mengambil keputusan tidak menerima keputusan pilihanraya itu sambil memberikan tuduhan yang pilihanraya tidak diurus dengan baik dan ‘transparent’. Keputusan ini juga memperlihatkan ada unsur-unsur kesombongan pada diri individu dan kepimpinan parti-parti kerana merasakan partinya atau dirinya sendiri sudah besar dan tidak akan tercabar lagi.
Seperti biasa manusia mempunyai pemikiran sendiri dan memberikan pandangan secara baik dan jujur terhadap mana-mana parti yang terlibat dalam proses kemenangan dan kekalahan hasil pilihanraya itu. Banyak juga orang lupa jika kuat pada hari ini tidak semestinya kuat pada esok hari.
Otot yang besar akan menjadi lembek dan mulut yang celupar itu akan membisu apabila sampai masanya. Ada manusia yang berfikir yang mereka akan hidup sihat sentiasa dan tidak akan menghadapi hari tuanya semata-mata kerana merasakan diri mereka sudah hebat.
Kadangkala ada pemimpin kerana terlupa bahawa masa dan zaman sentiasa berubah sehinggakan lupa bila bercakap itu membezakan bercakap sebagai pemimpin parti atau sebagai individu. Ada yang tidak menyedari yang mereka itu sudah menjadi sombong semata-mata kerana merasakan yang mereka sudah berada di ‘cloud nine’, begitu glamor dan terlupa dari mana mereka datang dan kemana mereka akan pergi, sedangkan hidup masih panjang lagi perjalanannya.
Saya sendiri baru mengalami secebis pengalaman apabila saya memberikan pandangan yang sebuah parti yang memperjuangkan ‘multiracialism’ itu sebenarnya tidak melaksanakan apa yang mereka laungkan dan perjuangkan. Komen saya dipetik oleh akhbar media perdana tempatan dan komen saya yang saya berikan secara jujur itu mendapat reaksi bernadakan peribadi yang tidak sepatutnya keluar dari seorang yang berkedudukan sebagai seorang pemimpin besar parti itu.
Dia memberikan reaksi yang mengatakan saya ini bukannya orang penting (unimportant). Tidak pernah saya mengatakan saya seorang yang penting. Jika ada insiden-insiden yang saya mengakui diri saya sebagai penting tolong beritahu saya. Benar saya sememangnya tidak penting (unimportant) tetapi saya hanya memberikan komen sebagai ‘ordinary citizen’ atau seorang biasa yang melata dipinggiran politik ini. Saya bukannya seorang pemimpin pun.
Oleh kerana saya tidak penting (unimportant) itulah persoalan timbul kenapa komen saya itu diberikan reaksi yang begitu ganas bunyinya? Jika komen yang tidak digemari itu datangnya dari seorang yang tidak penting (unimportant) maka tidak ada sebab pemimpin itu memberikan reaksi terhadap komen saya itu dengan nada yang agak angkuh dari seorang pemimpin yang bakal mengambil alih teraju parti itu?
Saya dituduh kecewa kerana tidak menjadi calon dalam PRU 13 yang lepas dan ini merupakan komen yang sangat peribadi. Jika pun saya dijadikan calon ia tetap tidak melambangkan ‘multiracialism’ seperti yang dilaungkannya itu kerana ia akan hanya menambah bilangan Melayu di dalam senarai itu hanya menjadi dua orang sahaja dari seorang yang ada sekarang.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...