Biar MAS ‘terhempas’ ke bumi!


http://www.freemalaysiatoday.com/wp-content/uploads/2012/03/Malaysian-Airlines-A330-300-300x199.jpg 

Persoalannya berapa banyak lagi wang rakyat yang perlu dihabiskan untuk menanggung ‘biawak hidup’ ini.

Zainal Abidin Nor, FMT 

Dilema yang menghantui kerajaan sekarang ini ialah samada mahu terus menyelamatkan MAS (Syarikat Penerbangan Malaysia) atau biarkan ia ‘terhempas’ ke bumi; maksudnya menjual sahamnya dengan harga murah RM0.30 sen sesaham, satu pertiga dari nilai par.

Dengan kata lain mana yang lebih baik; MAS diswastakan atau pun pengurusannya terus diberi masa untuk menunjukkan prestasi yang baik dan kembali mencatat keuntungan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala berkata, kerajaan harus mengundur diri dari industri penerbangan walaupun beliau tidak bersetuju MAS dijual dengan harga murah.

“Saya fikir kerajaan harus berundur dari industri penerbangan ini.  Apa yang kerajaan harus lakukan ialah tidak menjualnya dengan menanggung kerugian.

“Tapi kerajaan harus menjualnya pada harga yang wajar kerana ia melibatkan wang pembayar cukai dan tambahan pula MAS merupakan sebuah syarikat awam tersenarai,” katanya pada forum Global Malaysia Series, Kuala Lumpur pada Selasa lalu.

Bagaimanapun beberapa jam selepas itu, beliau mengeluarkan satu kenyataan dengan menyatakan “saya ingin memberi penjelasan buat masa ini kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk menjual MAS.”

Berdasarkan kepada dua kenyataan beliau ini yang tidak selari, kita khuatir ada sesuatu yang tidak kena atau berlaku permainan wayang disebalik tabir atau wujud campur tangan politik peringkat tertinggi.

Untuk maklumat pembaca, dalam tempoh suku pertama tahun 2013, MAS mencatat kerugian sebanyak RM279 juta.  Pada tahun 2012, MAS mengalami kerugian sebanyak RM433 juta, 2011 (RM2.2 bilion) dan 2010 (RM234 juta).

Read more at: http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2013/08/18/biar-mas-terhempas-ke-bumi/ 

 



Comments
Loading...