Kalau hendak berubah perlu serius, ubah habis-habisan


http://2.bp.blogspot.com/-WPP2w7n6ISQ/UQTRaLe2XGI/AAAAAAAAKcQ/VFgzySJ7yvg/s320/Aspan+Alias.jpg
 
Isu ini wajar menjadi fokus dan tumpuan semua pemimpin besar dalam parti-parti yang wujud di negara ini bagi melakukan ‘once and for all’ perubahan drastik agar negara kembali kepada landasan kenegaraan yang betul. 
 
Kita tidak boleh membiarkan negara kita dalam kemurungan tanpa ada sesuatu dilakukan secara betul dan benar 
 
Aspan Alias

 
Keadaan negara sekarang membimbangkan ramai. Kita seolah-olah tidak mempunyai sebuah kerajaan yang mentadbir negara kerana dalam semua hal pimpinan hari ini tidak berupaya memberikan semangat dan keyakinan kepada rakyat dengan sepenuhnya.
Dalam keadaan sebegini, samada ia wajar atau tidak kerajaan telah mengambil keputusan untuk menaikan harga petrol dan ia menambahkan rasa kerunsingan rakyat terhadap masa depan kepimpinan negara. Mungkin ada kewajaran untuk menaikan harga minyak itu, tetapi ia tetap membebankan rakyat dan menjadikan negara dalam keadaan krisis keyakinan yang lebih serius dan ‘real’.
Kerajaan mungkin memberikan alasan kenaikan itu hanyalah tindakan mengurangkan subsidi harga petrol tetapi tindakan itu diambil dalam keadaan negara sedang menghadapi krisis kepimpinan negara. Kerajaan mungkin tersepit diantara keperluan mengurangkan defisit bajet negara, dan mengintai peluang untuk mendapatkan tambahan sokongan rakyat kerajaan.
Najib tidak mendapat kepercayaan sepenuhnya dari dalam parti dan diantara komponen BN sendiri. Tidak ada salahnya jika parti-parti dalam komponen BN itu merasakan keadaan begini kerana masing-masing mempunyai matlamat untuk negara. Dari pihak pembangkang pula, masalah bukannya kecil terutamanya dari DAP dan PKR kerana masing-masing sedang menghadapi masalah dalam pentadbiran parti mereka sendiri.
DAP sedang menghadapi masalah pemilihan CEC nya dan akhir-akhir ini timbul kenyataan yang parti itu juga menghadapi sikap tidak telus terhadap ahlinya sendiri. Sehingga hari ini parti itu masih belum menyelesaikan isu senarai 500 ahli yang sepatutnya menjadi perwakilan dalam pemilihan parti itu.
Entah apa yang hendak disorokan dari pengetahuan ROS dan rakyat semua, hanya pimpinan parti itu sahaja yang tahu. Tetapi yang pasti parti itu tidaklah sebersih yang digambarkan dahulu. Mereka tetap sama dengan sikap dan nilai kepimpinan parti-parti dalam BN selama ini.
Pengongkongan kuasa oleh sebahagian kumpulan dalam kepimpinan parti itu tetap bertambah nyata dan jelas. Kumpulan yang menguasai parti itu jelas terlalu takut jika kumpulan mereka tidak lagi menguasai parti itu dan hilang pengaruh mereka dalam pemilihan ulangan CEC sekarang ini.
PKR sibuk mencari helah untuk memalingkan pandangan dan perhatian rakyat terhadap isu membabitkan Ketua Umum nya dalam menghadapi sesi perbicaraan di Mahkamah minggu hadapan. Dalam sistem politik acuan Dr Mahathir ini, akhirnya telah membuahkan politik yang tidak baik dari kedua-dua belah pihak, kerajaan dan pembangkang.
Jika dikaji dengan sehalus-halusnya masalah yang timbul, tidak ada kena mengena dengan ahli-ahli parti dan rakyat. Yang membuat masalah adalah pemimpin-pemimpin mereka sendiri yang membawa perpecahan dikalangan ahli-ahli yang masing-masing mempunyai ‘preferences’ terhadap individu-individu pemimpin yang bertelagah itu..
Masalahnya sekarang tidak ada pemimpin yang boleh menjadi penyelamat di kalangan yang ada dalam kerajaan. UMNO, bukannya kali ini sahaja menghadapi masalah seperti ini, tetapi semasa itu masih ada mereka yang sedang berkuasa mampu memberikan penyelesaian kepada apa jua bentuk kemelut politik negara.


Comments
Loading...