Toleran atau Takut?


http://2.gravatar.com/avatar/b43180f6fb0ede2cd4f7844a30bf19af
 
Negara kita tidak mempunyai sejarah menentang kezaliman yang epik. Kemerdekaan negara kita pun diperolehi melalui rundingan dan kompromi (tanpa pengorbanan yang banyak). Ada pun penentangan, gerakan-gerakan pembebasan itu berjaya ditewaskan dan kemudian dihina oleh pemerintah pada masanya. 
 
Secebis Kewarasan

Penyelewengan dan ketidakadilan berlaku secara berleluasa di negara kita. Pelbagai ketirisan diwartakan oleh Laporan Ketua Audit Negara, tanpa apa-apa tindakan . Banyak kes-kes rasuah dilaporkan, perasuah-perasuah bebas begitu sahaja. Keperluan asas rakyat menjadi lubuk mengaut untung para kroni melalui projek-projek penswastaan. Hasil-hasil bumi dibolot segelintir manusia. Pemberian tender-tender kerajaan, pembiayaan projek-projek mega dan intipati rundingan antarabangsa – semuanya rahsia. Kegawatan ekonomi dan kenaikkan kadar inflasi seperti tiada apa-apa. Diwaktu rakyat kesempitan, pemimpin-pemimpin negara boros berbelanja (wang rakyat).

Walaupun penyewelengan, pembaziran melampau, kelesuan ekonomi dan ketegangan sosial begitu ketara – kehidupan rakyat rutin dan lazim sahaja. Pagi bangun tidur, berpusu-pusu ke tempat kerja, bekerja dengan tekun, balik kerja, makan, tonton televisyen, kemudian tidur. Untuk berehat, pergilah mereka bercuti untuk 4-5 hari setahun. Dari hari ke hari, dari tahun ke tahun, masyarakat kita tempuhi kitaran ini. Tak ubah seperti ‘binatang-binatang ternak’. Walhal, hak-hak mereka dirompak dan dicabul didepan mata. Perompak-perompak harta negara bebas merompak – ‘liwat’ mereka sesuka hati.

Mengapa jadi begini? Adakah masyarakat kita begitu toleran? Atau, adakah kita takut untuk menentang kebobrokan ini? 

Masyarakat yang toleran?

Jika ingin dijelaskan fenomena di atas sebagai sikap toleran, ia adalah cerapan yang salah. Toleransi sebenar, dalam konteks bermasyarakat, adalah sikap tolak ansur diantara kumpulan-kumpulan yang berbeza budaya, agama dan status sosial. Ketinggian nilai toleransi sesebuah masyarakat diukur melalui keperihatinan masyarakat tersebut terhadap kumpulan-kumpulan minoriti. Apabila hak-hak dan kebajikan kumpulan minoriti diberi perhatian, maka tinggilah nilai toleransi sesebuah masyarakat.

Sebagai contoh, di negara kita, kaum india adalah kaum minoriti. Kita hanya boleh dianggap toleran apabila kaum ini merasakan bahawa hak-hak kebudayaan dan agama mereka dihormati, serta kebajikan sosial dan ekonomi mereka diurus dengan adil.

Dengan itu, istilah toleran bagi menjelaskan sifat tolak ansur masyarakat kita terhadap penyelewengan dan ketidakadilan adalah tidak tepat. Ia hanyalah sikap pasif dan permisif terhadap penyelewengan dan ketidakadilan. Noktah. Soalan seterusnya, mengapa kita begitu pasif dan permisif terhadap penyelewengan dan ketidakadilan?
 
Read more at: http://secebiswaras.wordpress.com/2013/10/26/toleran-atau-takut/ 


Comments
Loading...