Izzah ganti Anwar di Kajang?


 

Nurul Izzah Anwar

Lisa Adam, FMT

Adakah Kajang akan menyaksikan Nurul Izzah bertanding dalam pilihan raya kecil yang bakal berlaku tidak lama lagi bagi menggantikan Anwar Ibrahim yang sedang berdepan dengan kes rayuan pendakwaannya?

Dengan kes mahkamah yang sedang berlangsung ketika ini, mungkin ramai yang tertanya-tanya apakah yang akan berlaku sekiranya mahkamah memilih untuk menerima permohonan rayuan yang dipanjangkan oleh pihak kerajaan terhadap keputusan mahkamah yang membebaskan Anwar dari tuduhan meliwat sebelum ini.

Apa pula nasibnya dengan Kajang Move yang dicetuskan oleh minda paling hebat dalam PKR, Rafizi Ramli?

Adakah mungkin Rafizi terlupa untuk mengambil kira semua ini sebelum dia membuat keputusan untuk mengheret penduduk Kajang ke dalam permainan politik yang sudah nyata sekarang hanyalah untuk merealisasikan agenda politik peribadi Anwar Ibrahim.

Strategi yang kononnya hebat ini sekarang hanya jadi bahan lawak umum.

Kasihan Rafizi yang bertungkus-lumus berpencak menangkis pelbagai cakap-cakap yang rata-rata cuba untuk ‘menjatuhkan’ Anwar, dari dalam dan juga luar partinya sendiri.

Namun semakin banyak yang keluar dari mulut Rafizi, semakin mengarut bunyinya.

Jika hendak dibandingkan dengan Rafizi, saat ini Khalid Ibrahim nampaknya lebih bijak mengatur strategi dan lebih baik dalam cara melaksanakannya.

Walau bagaimanapun, apa yang pasti adalah sekiranya mahkamah memilih untuk menerima rayuan pihak kerajaan terhadap keputusan yang dibuat sebelum ini, satu Malaysia akan bergegar dengan teriakan penyokong-penyokong pro-Pakatan yang melaungkan ketidakadilan terhadap Ketua Umum PKR kesayangan ramai ini.

Calon ganti

Di sebalik semua ini, terdapat bisik-bisik dari dalam PKR sendiri bahawa mereka sedang bersedia menghadapi kemungkinan Anwar tidak dapat bertanding di dalam pilihan raya kecil Kajang.

Dengan yang demikian mereka telah menyenaraikan nama-nama individu yang pada mereka layak untuk menggantikan Anwar sebagai calon.

Antara nama yang disebut adalah tidak lain dan tidak bukan, Rafizi. Bagaimana dan mengapa Rafizi harus tersenarai serta dianggap sebagai calon yang sesuai, hanya orang-orang dalam PKR yang mampu menjawabnya.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...