PRK Kajang: Suasana hangat sejak pengundian dibuka


Kajang2-300x199

Ikhwan Zulkaflee, FMT

Suasana pusat mengundi  pilihan raya kecil (PRK) Kajang di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang sedikit panas ekoran tindakan perli-memerli di antara penyokong Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).

Walaupun sudah menjadi adat untuk penyokong kedua-dua belah pihak berbalah dan mengejek antara satu sama lain, namun sesetengah kata-kata yang dihamburkan kepada pihak lawan sedikit mengejutkan.

Tinjauan FMT mendapati terdapat penyokong BN memerli penyokong PR yang menggantung gambar calon mereka Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di dada mereka dengan berkata “Gambar isteri sendiri tak gantung, gambar isteri orang nak gantung”.

Apabila penyokong BN melaungkan slogan “Hidup BN” pula, ada terdengar laungan “Hidup Cina” dari kelompok penyokong PR, seakan memerli BN yang mempertaruhkan Naib Presiden MCA Datin Paduka Chew Mei Fun sebagai calon mereka.

Bagaimanapun, FMT tidak berkesempatan untuk merekodkan kata-kata tersebut dalam video yang diambil.

Situasi ini bersambung selama beberapa minit walaupun terdapat cubaan penyokong dari kedua-dua kem yang menasihatkan supaya pertengkaran itu dihentikan.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan pihak mana yang memulakan pertengkaran tersebut.

Sementara itu, walaupun baru dibuka pada jam 8 pagi tadi, trafik di pusat mengundi Sekolah Kebangsaan Sekamat telah mulai sesak.

Dengan jalan yang sempit dan kedua-dua penyokong berhimpun berdekatan memaksa pihak polis campur tangan dan meminta mereka tidak berhimpun berdekatan untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini.



Comments
Loading...