Slogan ‘Sarawak for Sarawakians’ sudah lama wujud


Sarawak

Menurut sejarah, Sabah dan Sarawak adalah sebuah negara yang membentuk Persekutuan Malaysia

William Mangor, FMT

Slogan ‘Sarawak for Sarawakians’ atau Sarawak untuk rakyat Sarawak telah wujud lama sebelum Sarawak membentuk Persekutuan Malaysia bersama-sama dengan Sabah, Singapura dan Tanah Melayu pada 16 September 1963.

Semasa proses pembentukan Persekutuan Malaysia, perjanjian untuk Sarawak sama ada untuk menjadi sebahagian daripada Malaysia atau tidak dilakukan oleh wakil-wakil British dan bukannya oleh rakyat Sarawak sendiri.

Jurucakap STAR Sarawak, Zulfaqar Sa’adi berkata ‘Sarawak for Sarawakians’ telah digunakan oleh beratus ribu rakyat Sarawak yang menyertai perhimpunan dan demonstrasi yang dianjurkan pelbagai gerakan anti-Malaysia pada tahun 1962.

“Ia telah dimasukkan ke dalam Sembilan Kardinal Perlembagaan Sarawak pada tahun 1941, yang jelas menjelaskan bahawa Sarawak ialah warisan orang Sarawak.” jelas beliau.

Beliau berkata menurut sejarah, Sabah dan Sarawak adalah sebuah negara yang membentuk Persekutuan Malaysia.

“Untuk menjadikan Sabah dan Sarawak menjadi lain negeri-negeri di Malaya ia adalah karut semata-mata,

“Persekutuan Malaysia datang bersama-sama negara dengan status yang sama dan ini bermakna, Sarawak adalah sama dengan Malaya begitu juga Sabah,

“Tiada istilah yang menunjukkan Sarawak adalah sama dengan Perlis atau Pahang atau lain-lain negeri Malaya dan ia merupakan sejarah Malaysia yang sebenar yang tidak terdapat dalam pelajaran sejarah di sekolah menengah,” tegas beliau.

Tunku Abdul Rahman dalam debat parlimen bertarikh pada 28 April 1962 berkata, “apabila wilayah-wilayah Borneo menjadi sebahagian daripada Malaysia, mereka akan terhenti daripada menjadi tanah jajahan Britain, dan mereka tidak akan menjadi tanah jajahan Malaya… mereka akan menjadi rakan kongsi daripada status yang sama.”

Zulfaqar berkata selama ini Sabah dan Sarawak dianggap sebagai tidak kurang samanya dengan Malaya, malah setaraf dengan negeri Kelantan, Pulau Pinang dan Melaka contohnya.

“Buktinya semasa bantuan banjir yang diterima di Pahang dan Terengganu pada penghujung 2013 dan awal tahun 2014 untuk Sabah dan Sarawak,

“Berapa yang Sarawak terima daripada kerajaan Persekutuan semasa bencana, yang saya ingat kenyataan Najib Razak untuk rakyat Sarawak untuk berdoa kepada Tuhan,

“Tetapi di Pahang contohnya, telah menerima berjuta-juta peruntukan seperti pemberian RM500 untuk keluarga dan bantuan seperti bantal, makanan, TV, peti ais, baucar Petronas dan banyak lagi,” lanjut beliau.

Bajet 2014, tegas Zulfaqar, Sabah dan Sarawak hanya mendapat jumlah RM2 billion yang perlu dikongsi bersama padahal sumbangan Sabah dan Sarawak kepada kerajaan Persekutuan Malaysia adalah berjumlah RM 115 billion.

“Di mana duit terbabit pergi? Adakah status setaraf atau rakan kongsi itu adil antara Sarawak, Sabah dan Malaya?

“Persoalan mengenai pemisahan atau menarik diri bukannya persoalan langsung kerana ia adalah hak Sarawak dan Sabah apabila mereka bersetuju untuk membentuk Persekutuan Malaysia,

“Sama seperti Singapura mahu tidak mahu meninggalkan persekutuan pada tahun 1965 dengan menggunakan ‘Intrinsik Hak pemisahan’mereka, Sarawak dan Sabah juga boleh melakukan perkara yang sama,

“Ini adalah hak kita sebagai sebuah negara bersekutu walaupun Tanah Melayu mempunyai hak-hak ini.” tegas beliau.

Semasa merangka keluar perlembagaan Persekutuan Malaysia, Lord Lansdowne menjelaskan bahawa mana-mana negeri secara sukarela memasuki persekutuan mempunyai hak untuk menarik diri.

Sabah dan Sarawak bebas untuk keluar daripada Malaysia, tegas Zulfaqar.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...