Yang mahu menurunkan kelapa itu Mamat, yang memulas tangkai kelapa itu yang memanjat pokok kelapa tu


i967.photobucket.com_albums_ae159_Malaysia-Today_Mug shots_AspanAlias_zpsad6a015f

Aspan Alias

Tidak berapa jam sahaja selepas TS Khalid memberikan kenyataan yang beliau tetap Menteri Besar sehingga pilihanraya umum yang akan datang, Anwar Ibrahim memberikan reaksi yang sesuatu jawatan itu bukan untuk dipegang selamanya oleh sesiapa. Semua jawatan tidak kekal kepada seseorang itu. Begitulah lebih kurang yang dimaksudkan oleh Anwar Ibrahim itu dan tentunya yang beliau maksudkan itu jawatan yang dipegang oleh Khalid Ibrahim sekarang.

Tetapi tidak pula kedengaran Khalid mahu memegang jawatan itu buat selama beliau hidup. Yang jelas kedengaran ialah beliau berkata yang beliau akan menjadi Menteri Besar sehingga pilihan raya yang akan datang, yang akan sampai kurang dari empat tahun dari sekarang. Selepas itu beliau akan bersara atau bersedia untuk dibersarakan.

Jika bukan hak seseorang untuk kekal dan dikekalkan dalam jawatan, Anwar juga perlu memahami yang ia bukan juga hak mana-mana individu yang boleh membuang seseorang dalam jawatan seperti menukar seluar dalam. Menjatuhkan seseorang bukan mudah seperti meminta beruk-beruk belaan untuk memanjat pokok kelapa dan menjatuhkan buah-buah kelapa itu.

Malahan Anwar telah dengan sistematik berniat untuk menjatuhkan Khalid dari awal lagi. Beliau telah menggunakan rakan dan kroni beliau yang rapat yang sedang berangan untuk memegang kuasa sebelum PKR menjadi kerajaan di Putrajaya itu untuk mengkritik Khalid secara terbuka melalui akhbar dan media massa.

Anwar tidak mahu dilihat hakikat yang beliau menjatuhkan Khalid. Beliau melakukannya seperti seorang yang membela beruk untuk mengambil upah memanjat kelapa. Hakikatnya yang menjatuhkan buah kelapa itu adalah si Mamat tetapi yang memulas tangkai kelapa untuk dijatuhkan itu dilakukan oleh beruk belaan yang di arah untuk memanjat dan menurunkan kelapa itu. Yang menebas Khalid itu ialah Anwar tetapi Anwar menggunakan parang bengkok panjang seperti Rafizi, Zuraidah Kamarudin dan beberapa orang dalam kepimpinan tertinggi parti itu.

Apabila seseorang itu tahu dan memahami anologi ini, maka masing-masing boleh mengenali individu-individu yang diperlakukan seperti beruk atau parang panjang itu oleh ketuanya dalam isu Menteri Besar Selangor ini.

Pada hakikatnya apa yang di sebut oleh Anwar kepada Khalid Ibrahim itu membawa makna, ‘yang memilih siapa menjadi MB itu parti, bukannya kamu Khalid’. Dalam hati Khalid pula menjawab. “bukan parti yang menentukan, sebenarnya kamu itu yang menentukan. It is not going to be easy for you Anwar. You have got to run for your money!”

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...