Ancaman Melayu


Malaysian

Apakah Melayu terancam sebab orang Cina? Macam mana pula orang Cina boleh mengancam Melayu?

Fariq Islam

 

Selaku anak Melayu, kenyataan “Melayu Terancam” seringnya menarik perhatian kita. Ini memangnya tindak-balas yang normal, biar mana-mana kaumpun.
Namun, apakah Melayu terancam sebab orang Cina? Macam mana pula orang Cina boleh mengancam Melayu? Kajilah fenomena. Apakah MCA lebih berkuasa daripada UMNO dalam BN? Apakah DAP lebih berkuasa daripada PKR atau PAS dalam PR? Jawapannya amat ketara – TIDAK – langsungnya tidak.
Kalau tidak, apa pula ancaman Melayu? Sesungguhnya ancaman Melayu adalah pemimpin-pemimpin UMNO yang mempermainkan isu perkauman demi mempahlawankan diri! Golongan yang perbodohkan Melayulah ancaman yang paling besar kepada kaum Melayu.
Tanyalah pada diri kita. Apakah sekolah Cina satu ancaman kepada Melayu? Apakah Melayu lebih maju tanpa sekolah Cina? Apakah kerajaan Pulau Pinang begitu bodoh, tidak menitikberatkan undi Melayu?
Cukuplah. Tumpulah perhatian ke atas masalah-masalah bangsa Melayu dan bagaimana nak memajukan bangsa Melayu. Perangilah gejala bohsia, mat rempit dan segala-galanya yang kurang sihat di kalangan pemuda-pemudi Melayu. Galakkanlah generasi muda mengecapi kejayaan atau kegemilangan akademik.
Perkuatkanlah bangsa Melayu secara betul. Berhentikanlah tindak-tanduk yang bukan-bukan!


Comments
Loading...