Kami Melayu-Muslim, Kami Berhak


Syahredzan Johan

Kita mempunyai kefahaman demokrasi yang pincang, seolah-olah dalam demokrasi, hak-hak minoriti itu kurang penting ketimbang hak-hak majoriti.

Loyar Burok

Jadi, anda sedang berpuasa. Mentari sedang bersinar terik dari atas kepala, dan perut anda sedang berkeroncong, tekak anda kehausan. Jam baru menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. Anda masih punya beberapa jam lagi sehingga tiba waktu berbuka. Sekonyong-konyong melintaslah seorang insan bukan Islam di hadapan anda, menikmati setin minuman kola sejuk kegemaran anda. Dia kelihatan asyik betul menikmati minuman itu. Anda dapat bayangkan sensasi minuman sejuk itu mengalir di tekak dengan segala kebaikan kafein yang mengundang kencing manis. Anda lantas meradang. Berani manusia ini minum di hadapan anda? Tidakkah dia punya rasa hormat terhadap bulan Ramadan yang mulia ini, sehingga tanpa segan silu menghilangkan dahaganya di hadapan orang Islam? Tidakkah dia tahu yang majority rakyat negara ini adalah orang Islam, justeru mesti dihormati?

Ini premis biasa yang merebak di kalangan ramai Melayu-Islam di negara ini. Orang Islam merupakan majoriti, justeru mereka berhak dihormati. Sensitiviti Melayu-Islam tidak boleh diganggu-gugat; secara umum Melayu-Islam mesti dijaga daripada apa sahaja mara bahaya, kekeliruan dan segala jenis kejahatan dan bahaya yang boleh mengancam ummah. Mutakhir ini, sentimen yang begitu mengakar ini dibawa ke depan oleh politisi oportunis. Jadi ia kelihatan seolah-oleh orang Melayu-Islam ini makin tidak boleh tahan dengan masyarakat minoriti.

Melayu-Islam berhak untuk tidak mempunyai kuil Hindu di dalam kawasan perumahan mereka. Melayu-Islam berhak untuk menentukan nama apa yang boleh digunakan orang lain untuk merujuk kepada Tuhan. Melayu-Islam berhak untuk memberhentikan penjualan minuman berakohol dan menghalang pembukaan panggung wayang di kawasan majoriti Melayu.

Setiap hari Jumaat, Melayu-Islam berhak untuk mengabaikan segala kesedaran sivik mereka dan dengan sesuka hatinya meletak kereta mereka di mana saja mereka suka. Melayu-Islam berhak untuk menyiarkan dengan nyaring ceramah-ceramah agama ke serata pelosok kejiranan, hatta sehingga lewat tengah malam. Perdana Menteri mesti Melayu-Islam, perkhidmatan awam mesti diisi dengan Melayu-Islam dan badan kerajaan dilihat sebagai institusi Melayu, dengan tanggungjawab utama untuk menjaga hak dan kepentingan orang Melayu dan Islam.

Premis keberhakan juga telah digunakan untuk menghalalkan penganiayaan dan diskriminasi terhadap golongan minoriti seksual dan agama, kononnya kerana Perkara 3 memperuntukkan bahawa Islam adalah agama Persekutuan. Jadi kita kata para LBGT tidak dapat menikmati perlindungan Perlembagaan kerana orientasi seksual mereka bertentangan dengan Islam, walaupun kita senang-senang lupa bahawa perkara lain seperti berjudi turut menjadi perkara terlarang dalam Islam tetapi masih sah di sisi undang-undang dalam negara ini. Buku-buku dirampas dan diharamkan, dan fatwa dijadikan perkara yang tidak boleh dicabar. Dalam penghakiman terkini, Mahkamah Persekutuan telah pergi sejauh mengatakan bahawa keutuhan agama harus dipelihara tanpa mengira apa jua harganya. Adakah ‘harga’ tersebut termasuk kedaulatan undang-undang dan Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara ini?

Read more here



Comments
Loading...