Tuduhan Rampasan Kuasa Yang Semakin Kuat


ghani

PRU14

Apa yang bertambah pelik adalah cara Peguam Negara mengendalikan tuduhan WSJ. Beliau menubuhkan Pasukan Petugas Khas (sebelum cerita WSJ itu keluar, seolah-olah beliau sudah tahu yang ia akan bocor) tanpa mendapat kelulusan Kabinet terlebih dahulu, oleh itu tindakan Peguam Negara ini melanggar Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Sejak Tun Musa Hitam muncul kira-kira sepuluh hari lalu mendedahkan bahawa wujud satu plot untuk merampas kuasa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak(Baca di sini), lebih banyak bukti-bukti timbul untuk menyokong dakwaan ini.

Dan yang terbaru merupakan pengakuan The Edge dan pemiliknya bahawa mereka turut terlibat dalam perjanjian membeli data yang dicuri dari Xavier Andre Justo. Mereka juga mengaku bahawa menipu Justo “they led Justo up the garden path” dan tidak ada hasrat untuk membayar Justo sebanyak AS$ 2 juta seperti yang telah dipersetujui.

Adakah tidak wujud lagi penjahat yang jujur dalam dunia ini lagi?

The Edge dan pemiliknya berkata yang mereka tidak pernah ada niat untuk membayar wang seperti yang dijanjikan kerana mereka sama sekali tidak bertujuan untuk berbuat demikian dari mula lagi tapi Justo menegaskan bahawa wang tersebut sepatutnya dibayar kepada orang tengah (perempuan).

Justo tidak tahu sama ada orang tengah telah menerima wang tersebut memandangkan beliau telah ditangkap sebelum wang tersebutapa-apa wang boleh dipindahkan kepada-Nya. Walauagaimanapun, sekiranya The Edge atau pemiliknya telah membayar kepada orang tengah sebanyak AS$ 2 juta, Justo berharap orang tengah tersebut cukup jujur untuk menyimpankan wang tersebut sehingga beliau keluar dari penjara, sekiranya beliau dipenjarakan.

Bekas Menteri Kehakiman, Zaid Ibrahim, yang kini merupakan penyokong tegar pembangkang dan yang berkongsi pendapat bahwa Najib harus meletakkan jawatan, berkata The Edge tidak layak untuk perlindungan di bawah Akta Perlindungan pemberi maklumat 2010. Dan sebab beliau berikan sepertimana yang kami suarakan dalam artikel ini, anda boleh baca di sini.

Perkembangan baru yang lebih menarik berdasarkan kepada analisis Calvin Sankaran yang disiarkan di Malaysiakini (Baca sini). Calvin secara terperinci menjelaskan mengapa beliau fikir tuduhan Wall Street Journal (WSJ) yang Najib mencuri RM2.6 bilion wang 1MDB ini tidak mempunyai bukti yang kukuh. Dan beliau kesimpulan analisis beliau seperti berikut:

Kesimpulannya, tuduhan-tuduhan WSJ itu tidak logik rasa dan tidak mempunyai sebarang bukti untuk dijadikan asas. Malahan WSJ tidak mempunyai sebarang bukti membuat tuduhan. Dengan ini seluruh skandal dilihat sebagai perancangan untuk mencemarkan kredibiliti Najib dan mensabotaj ekonomi Malaysia dan Mata Wang kita.

Ianya merupakan sesuatu yang agak menarik bahawa Sarawak Report mempunyai dokumen yang sama tetapi menerbitkan dalam format grafik yang berbeza. Ini menunjukkan bahawa dalang di sebalik plot tersebut turut sama terlibat dengan Sarawak Report pada masa lalu. Namun perbezaan kali ini adalah maklumat datangnya dari sumber-sumber dalaman Agensi Kerajaan Malaysia, 1MDB dan bank.

Pada pandangan saya, matlamat utama perancangan ini adalah untuk mengambarkan bahawa kerajaan BN menggunakan sejumlah besar wang untuk merasuah pengundi untuk memenangi pilihanraya umum ke-13. Dalang disebalik perancangan ini ingin mengubah keputusan PRU13  dan mengadakan pilihanraya umum yang baru. Oleh itu, mereka yang mendapat faedah dalam pilihanraya umum yang baru mungkin merupakan dalang di sebalik perancangan tersebut.

Malang bagi WSJ, mereka terperangkap dalam penipuan yang terancang ini dan menerbitkan dakwaan tanpa melakukan “due diligence”. Saya meramalkan beberapa orang warganegara Malaysia daripada parti-parti politik serta dari media kewangan akan menghabiskan masa yang panjang dalam penjara atas cubaan jahat mensabotaj negara. Mereka ini bukanlah “whistle blowers” ataupun seorang patriot sekadar pengkhianat negara semata-mata.

Dalam pada itu, Clare Rewcastle-Brown dan WSJ boleh meramalkan yang mereka akan dikenakan tindakan saman besar yang bakal memusnahkan reputasi mereka.

Malaysiakini seolah-olah tahu sesuatu yang kita tidak tahu dan segala-galanya seolah-olah menuding jari kepada kewujudan komplot untuk merampas kuasa Najib. Malahan, sejak tiga hari lepas grafik yang berikutnya telah viral di internet, yang selari dengan analisis Malaysiakini.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...