Adakah Plan C masih berjalan atau kita beralih kepada Plan X?


muhyiddin-PLAN C

PRU14

Pelan C merupakan dimana SPRM menangkap Najib di bawah Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, yang membawa hukuman di bawah Seksyen 24 Akta yang sama dan, apabila disabitkan, akan membawa hukuman penjara yang sama dengan Seksyen 124 Kanun Keseksaan, iaitu penjara 20 tahun.

Azmin Ali menafikan pertemuan beliau dengan bekas Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin itu untuk membincangkan plot untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Azmin tidak menafikan mesyuarat tersebut. Beliau menafikan sebab bagi mesyuarat itu. Tujuan perjumpaan dengan bekas TPM, menurut Azmin, adalah untuk membincangkan isu air di Selangor.

Namun sudah ada Menteri yang bertanggungjawab bagi mengendalikan isu air. Beliau adalah orang yang akan menyelesaikan rundingan air antara negeri dan kerajaan persekutuan. Apa kaitan Timbalan Perdana Menteri dengan isu air?

Begitu juga apabila Azmin menafikan yang beliau ada berjumpa Tun Dr Mahathir Mohamad di London. Beliau menafikan ia sekeras-kerasnya ‘, seperti beliau menafikan ‘ sekeras-kerasnya ‘ yang perjumpaan beliau dan Muhyiddin merupakan perancangan plot undi tidak percaya terhadap Najib. Tetapi kini, telah disahkan bahawa Azmin sebenarnya, telah bertemu Dr Mahathir di London.

Tujuan mesyuarat di London adalah untuk Azmin sampaikan mesej dari Anwar Ibrahim. Pakatan Rakyat akan menyokong sebarang langkah untuk menggulingkan Najib jika Dr Mahathir boleh bersetuju dengan syarat pengampunan Anwar untuk membebaskan beliau dari penjara.

Walaubagaimanapun, Dr Mahathir, menolak cadangan tersebut. Jika pengampunan dan pembebasan Anwar adalah sebahagian daripada perjanjian itu maka Dr Mahathir tidak berminat. Anwar tidak boleh menjadi sebahagian daripada syarat-syaratnya.

Keesokan harinya Azmin terbang balik ke Malaysia dan dua hari kemudian beliau pergi berjumpa Anwar di Penjara Sungai Buloh (lihat gambar di bawah) untuk menyampaikan berita buruk tersebut. Dan berita buruk adalah ‘tiada persetujuan’.

READ MORE HERE

 



Comments
Loading...