Bila Ahmad Maslan buka mulut


ahmad-maslan1

Nizha Periaswamy, Free Malaysia Today

Tiap kali Datuk Ahmad Maslan buka mulut, tiap kali itu ada sahaja kebangkitan kemarahan daripada orang awam. Mengapa Datuk?

Terbaru ialah apabila Datuk mencadangkan individu berpendapatan rendah melakukan dua pekerjaan bagi menjana kewangan untuk menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.

Datuk tahu tak, sememangnya tekanan ekonomi dan peningkatan harga barangan serta perkhidmatan dan segala caj cukai yang dikenakan sudahpun menolak orang awam, khususnya mereka yang daripada berpendapatan rendah untuk melakukan dua kerja?

Kenyataan Datuk mungkin kena diperbetul, minta buat tiga atau empat kerja!

Satu isi rumah, tiga atau empat pendapatan sudah menjadi lumrah. Tukang kebun di sekolah anak saya pun buat dua kerja, pagi sampai petang di sekolah, malam kerja ‘jaga’ di kilang. Kedua-dua pendapatannya digabung baru cecah RM2,000, belum potong apa-apa. Balik rumah, sekadar untuk tidur, makan dan mandi. Tiga orang anak pun tak tahu belajar apa…

Inilah realiti orang susah. Cukuplah dengan cadangan Datuk.

Bagi orang berpendapatan sederhana pula, bertimbun-timbun berbelanja untuk bersaing sesama golongan mereka, bagi anak-anak yang terbaik, sampaikan duit ‘saving’ pun tak ada. Pagi hingga petang kerja di pejabat, balik rumah, si isteri terpaksa bekerja di klinik selama empat jam secara part time. Hal anak-anak, seorang ibu terpaksa dikorbankan. Datuk tahu tak, betapa sakitnya bila ibu itu gadai waktunya dengan anak semata-mata kerana terpaksa bekerja tambahan?

Read more here



Comments
Loading...