Melayu tak bodoh jadi boneka


kit-siang-bung

Apa formula DAP ada sampai boleh buat Melayu jadi boneka?

Faridz Ridzwan, Free Malaysia Today

Baru-baru ini pemimpin lama DAP, Lim Kit Siang mendedahkan statistik yang Melayu tetap berkuasa jika UMNO Barisan Nasional kalah dalam pilihan raya.

Kit Siang cakap, penguasaan Melayu itu kekal atas alasan bilangan kerusi Parlimen di Semenanjung yang majoritinya didominasi orang Melayu itu sendiri.

Hanya 22 kerusi yang didominasi kaum Cina dan 29 kerusi lagi pengundinya bercampur. Faktor lain penguasaan Melayu ialah lebih 50% kaum itu duduk di Malaysia sedangkan Cina tak sampai pun 30%.

Tiba-tiba Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Bung Mokhtar Radin balas kenyataan Kit Siang dengan menuduh ia taktik DAP memancing undi Melayu.

Baiklah, kita faham mengapa Bung Mokhtar bercakap macam itu. Yalah, taktik politik lawan yang perlu didedahkan supaya UMNO Barisan Nasional kekal relevan sepanjang zaman.

Tapi yang buat kita panas hati ialah apabila Ahli Parlimen Kinabatangan itu kata, Melayu jadi boneka apabila DAP berkuasa.

Ai, bodoh sangatkah Melayu ini sampai senang macam itu boleh jadi boneka kepada DAP? Bayangkan daripada Kepala Utama Persekutuan sampailah ke pemanjat pokok petai yang semuanya Melayu itu jadi boneka hanya kerana DAP menang pilihan raya.

 Read more here

 



Comments
Loading...